Gepubliceerd op 10 April 2024 om 08h00
Door Damien Malvetti
Partner communication
Gelinkte experten :

Waar moet je op letten bij het kiezen van een (elektrische) fiets?

Dat België een paradijs is voor fietsers, weten we natuurlijk al langer dan vandaag. Maar wist je ook dat het leasen van fietsen nergens zo populair is als bij ons? Logisch: het leasen van een fiets heeft veel voordelen. In dit artikel vertellen Quentin van Meerbeeck (van onze leasingpartner B2Bike) en Carlos Romao (van fietswinkel Lucien Bike in Brussel) je graag waar je naar moet kijken bij het kiezen van de juiste fiets.

© Mother riding a cargo bike with her little son in the front cart along a path on a hill overlooking the city

‘Het aanbod is zeer divers, dus de kunst is perfect te weten wat je wil’, vertelt Carlos Romao van Lucien Bike in Brussel vertelt het ons graag: ‘De juiste fiets kiezen, dat is natuurlijk een zeer individuele kwestie. Wat ga je met de fiets doen? Hoe ver en hoe vaak fiets je naar het werk?  Welke infrastructuur is er op weg naar het werk? Kan je snelheid maken op een fietsostrade, moet je door de smalle wegen van centrum Brussel fietsen …?’

De elektrische fiets is enorm geëvolueerd

Veel vragen, maar Carlos heeft er nog meer voor ons in petto: ‘Wat vind je zelf mooi? Wil je een zo licht mogelijke fiets of juist een robuuste fiets met een stevige bak aan die zo veel mogelijk gewicht kan dragen (bijvoorbeeld om je kinderen mee naar school te brengen)? De markt van elektrische fietsen is de afgelopen 10 jaar zo hard geëvolueerd. Bakfietsen, mountainbikes, koersfietsen, stadsfietsen, tandems … Zo goed als alle soorten fietsen, in alle maten en gewichten, bestaan intussen ook in elektrische variant. Met allerlei soorten batterijen en ranges. Daarom ook dat al die gerichte vragen zo belangrijk zijn’.

En het prijskaartje?

‘Belangrijk is alvast dat je kiest voor een kwaliteitsfiets. Die kost je misschien wat meer, maar ze zijn mechanisch en op het vlak van batterij dan ook superieur en bieden achteraf een superieure service’, aldus Carlos.

Hoeveel die fiets dan precies kost? ‘Dat hangt er opnieuw van af van wat je wil, natuurlijk. Een entry level elektrische fiets zit rond de 3.000 euro, gemiddeld zitten we rond de 4 à 5000 euro en er zijn uitschieters tot 10.000 euro en meer. We merken dat gezinnen er meer budget voor vrijmaken dan voorheen omdat de fiets vaak ook als alternatief voor een tweede auto wordt gezien, zeker bij mensen die in de stad wonen. Voor hen is het niet alleen maar een kwestie van duurzaamheid en totale kostprijs, maar ook van gemak: je parkeert veel makkelijker een fiets dan een tweede auto.’

Bike Lease: een ideale (en snelle) oplossing

Ondanks alle gemak en de voordelen op het vlak van duurzaamheid, is dat natuurlijk een stevig prijskaartje. Logisch dus dat Bike Lease de laatste jaren zo aan populariteit wint? ‘Zeker’, vertelt Quentin van Meerbeeck van onze partner B2Bike. ‘De cijfers bij Arval spreken voor zich: in 2023 is onze vloot met 20% gestegen t.o.v. 2022.!’

Fietsleasing heeft dan ook alle voordelen van een traditionele lease. Je spreidt de kostprijs over een lange periode, geniet van voordelige all-in tarieven die fiscaal voordelig van je brutosalaris worden afgehouden, en je kan de fiets op het einde van de lease voor een prijsje overkopen.

Voor je werkgever zijn alle kosten 100% aftrekbaar en is er een besparing op sociale bijdragen en werkgeversbijdrage. Bestelling, levering en verzekeringen zijn uitstekend geregeld. Heeft Carlos de fiets die je wil op voorraad? Dan rij je er 2 à 3 weken na je bestelling al mee rond.’

Onderhoud is inbegrepen (en belangrijk)

Je geniet bovendien van 24/7 assistentie in België en onze buurlanden, maar ook Italië en Spanje. Ook het onderhoud en herstellingen zijn inbegrepen via een handige onderhoudskaart. En dat komt goed van pas. ‘Net zoals een auto, moet ook een fiets goed onderhouden worden. Zeker elektrische fietsen, die op mechanisch vlak vaak nog geavanceerder zijn. Ook voor de veiligheid is het essentieel dat remmen en banden bijvoorbeeld in optimale staat zijn’, besluit Carlos.

Arval lanceerde haar Bike Lease-aanbod in 2018 als aanvulling op haar mobiliteitsaanbod voor werknemers, met een enorm succes sindsdien.

Het afgelopen jaar is de fietsvloot van Arval met 20% gegroeid en met de veralgemening en de verhoging van de kilometervergoeding, net als de ontwikkeling van nieuwe maatregelen (zoals het federale mobiliteitsbudget), zijn de ambities hoog. Op basis van onze 5-jarige relatie kan Arval rekenen op het uitgebreide netwerk en de expertise van B2Bike om haar klanten een aanbod op maat aan te bieden.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events