Gepubliceerd op 8 April 2022 om 14h22
Door Jeroen Evens

Aanmelding van publieke laadpaal voortaan overbodig

Tot nu toe werd door de overheid gevraagd de installatie van publieke laadpalen aan te melden bij de Federale Overheidsdienst Financiën. Daar komt nu (gelukkig) een einde aan.

Eind vorig jaar lanceerde de federale regering de wet Van Peteghem met de bedoeling de vergroening van het Belgische wagenpark te faciliteren en te versnellen. Eén van de incentives die de wet voorschrijft is een verhoogde kostenaftrek van 200 procent voor de installaties van publieke laadpalen die plaatsvinden tot 31 december 2022. Tussen die dag en 31 augustus 2024 zou de kostenaftrek 150 procent bedragen.

Een voorwaarde om gebruik te maken van deze regeling was echter een officiële aanmelding van de installatie van publieke laadpalen bij de FOD Financiën. Die registreert de laadpaal op zijn beurt op de website van het Europees Observatorium voor Alternatieve Brandstoffen (EAFO). Recent werd echter beslist om de vereiste voorafgaande aanmelding van installatie van de publieke laadpaal te schrappen. De publicatie van het laadstation zou namelijk reeds automatisch verlopen via de laadpaaloperatoren waardoor de formele vereiste niet nuttig bleek.

Deze simplificatie betekent een vergemakkelijking van de procedure die resulteert in minder administratief werk, en hopelijk een extra stimulans geeft aan bedrijven om de installatie van publieke laadpalen te overwegen.

Bron: VBO/FEB

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels