Het is de schrik van elke EV-rijder: een melding van de boordcomputer dat er iets mis is met het batterijpakket. We hebben het dan niet over de degradatie die een batterij mettertijd ondergaat en die maakt dat je uit een volledige laadbeurt minder kilometers haalt dan toen de auto nieuw was. Dat is immers een min of meer te verwachten slijtage. Nee, we hebben het over een echt defect in een of meerdere cellen die samen het volledige batterijpakket vormen.
Het overkwam Bart Massin, CEO van Stroohm en voorzitter van EV Belgium, met zijn tien jaar oude Tesla Model S. Het volledige verhaal doet hij uit de doeken in een blogpost op de website van Stroohm. Volgens de merkdealer moest de volledige batterij vervangen worden – een ingreep die 15.000 euro zou kosten. Massin besloot zich daar niet bij neer te leggen en vroeg zich af of de batterij van zijn Tesla niet hersteld in plaats van vervangen kon worden, vanuit de redenering dat je bij een defecte dieselpomp toch ook geen volledig nieuwe dieselmotor plaatst.