Gepubliceerd op 19 February 2025 om 12h30
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Accupack EV defect: wat nu?

Het is bekend dat het batterijpakket een belangrijk, maar ook (erg) duur element van een volledig elektrisch voertuig is. Bij problemen wordt vaak een volledige vervanging als enige oplossing naar voren geschoven, maar zijn er ook alternatieven?

Het is de schrik van elke EV-rijder: een melding van de boordcomputer dat er iets mis is met het batterijpakket. We hebben het dan niet over de degradatie die een batterij mettertijd ondergaat en die maakt dat je uit een volledige laadbeurt minder kilometers haalt dan toen de auto nieuw was. Dat is immers een min of meer te verwachten slijtage. Nee, we hebben het over een echt defect in een of meerdere cellen die samen het volledige batterijpakket vormen.

Het overkwam Bart Massin, CEO van Stroohm en voorzitter van EV Belgium, met zijn tien jaar oude Tesla Model S. Het volledige verhaal doet hij uit de doeken in een blogpost op de website van Stroohm. Volgens de merkdealer moest de volledige batterij vervangen worden – een ingreep die 15.000 euro zou kosten. Massin besloot zich daar niet bij neer te leggen en vroeg zich af of de batterij van zijn Tesla niet hersteld in plaats van vervangen kon worden, vanuit de redenering dat je bij een defecte dieselpomp toch ook geen volledig nieuwe dieselmotor plaatst.

Expert gezocht… en gevonden!

Zo kwam Massin terecht bij een expert in batterijtechnologie, die met de computerdiagnostiek van Tesla zeer nauwkeurig kon bepalen welke onderdelen precies problemen veroorzaakten. Het eerste dat naar boven kwam, was dat het volledige batterijpakket na tien jaar nog een capaciteit van bijna 90% tegenover nieuw had. Bovendien ontdekte men dat de degradatie gelijkmatig was over de verschillende cellen, wat goed nieuws was.

Slechts met enkele cellen bleek er een probleem, dat verder onderzocht werd na het verwijderen van de volledige batterij uit de auto. Het resultaat? Er was niks mis met de cellen op zich, maar de geïntegreerde elektronische componenten die de cellen meten, waren licht beschadigd. Het was dus een kwestie van een printplaatje vervangen en het probleem was opgelost.

Besparing van 13.000 euro

Doordat de auto naar de werkplaats van de specialist moest worden getakeld en de batterij uit de auto moest worden gehaald, kostte de herstelling toch nog zo’n 2.000 euro, wat echter een pak minder is dan de 15.000 euro die Tesla zou hebben aangerekend om de volledige batterij te vervangen. Bovendien kreeg Massin een jaar garantie op de herstelling.

Niet het einde

Massin wil zijn ervaring delen om mensen die nog twijfelen om over te stappen naar volledig elektrisch, gerust te stellen. En dan zeker wie de aankoop van een tweedehandse EV overweegt. Zelfs een volledig elektrisch voertuig van in dit geval tien jaar oud hoeft geen economisch totaalverlies te zijn wanneer er een probleem is met de aandrijfbatterij. En voor wie al elektrisch rijdt en met een dergelijk probleem wordt geconfronteerd: het loont om op zoek te gaan naar betrouwbare batterij-experts en een gedetailleerde analyse te laten uitvoeren. Het komt de TCO van uw EV alleen maar ten goede!

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Banden, onderhoud & herstelling
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels