Innovatie komt met een prijs, dat is voor nieuwe technologie zoals waterstof niet anders. Voor partijen als DATS 24 die de infrastructuur voor hun rekening nemen, of Hyundai en Toyota die de eerste modellen op de markt brengen, is ALD Automotive een belangrijke financiële partner. ALD Automotive maakt waterstofwagens toegankelijker en betaalbaarder voor bedrijven door te zorgen voor een aantrekkelijke leasingprijs en door eventuele risico’s weg te nemen.
Bedrijfswagens openen deur naar innovatie
Door te werken met een totaalcontract, biedt ALD Automotive zekerheid aan bedrijven die twijfelen aan nieuwe technologie. In het aanbod zitten heel wat voordelen zoals onderhoud, verzekering, assistentie, bandenonderhoud en een Energy Card van DATS 24. Waterstofwagens zijn kostelijk, maar dankzij leasebedrijven als ALD Automotive betaalbaar.
Het aanbod van waterstofwagens is vandaag nog beperkt, maar de interesse blijft toenemen. Ann Larosse, CSR & Innovation manager bij ALD Automotive België licht de stijgende interesse toe: “Nieuwe technologie heeft altijd tijd nodig om zijn weg te vinden naar het grote publiek. We zijn trots om samen met DATS 24, Hyundai en Toyota te werken aan een ’early adoptors’-verhaal. Vraag en aanbod gaan hand in hand, dat is hier niet anders. Maar door het aanbod mee uit te rollen en mogelijk te maken voor een breder publiek, hopen we ook een rol te kunnen spelen in het creëren van meer vraag. Het uiteindelijke doel is een mooie waaier aan alternatieve brandstoffen zoals elektrische wagens en waterstof te creëren.”
Pionier in waterstof
ALD Automotive gelooft sterk in de voordelen van waterstofwagens voor personenvervoer, omdat ze de voordelen van conventionele en elektrische wagens lijken te combineren. Zo hebben waterstofwagens geen C02-uitstoot, is de actieradius relatief hoog met ongeveer 600 kilometer per tankbeurt dat even snel gaat als een gewone wagen. Laadtijd moeten gebruikers dus niet inrekenen. Waterstof als energiedrager is ook twee tot drie keer efficiënter dan traditionele brandstoffen.
Toch staat de technologie nog in kinderschoenen en kennen waterstofwagens ook uitdagingen. De wagen is duur, de (tank)infrastructuur is momenteel beperkt, en ook het aanbod is nog niet heel ruim. Dat maakt de doorbraak van waterstof geen evidentie. Daarin probeert ALD Automotive een sleutelrol te spelen, door het aanbod toegankelijker te maken voor een groter publiek.
Ann Larosse van ALD Automotive maakt zich sterk dat er ook bij leasebedrijven een plaats is voor waterstofwagens: “Met ALD Automotive geloven we in de rol die waterstof zal spelen in het vergroenen van onze mobiliteit. We willen het aanbod toegankelijk maken voor nieuwsgierige bestuurders, en tegelijkertijd een waardige aanvulling bieden naast elektrische wagens. Samen met DATS 24, Toyota en Hyundai creëren we een belangrijk ecosysteem waar aanbod, infrastructuur en de prijs op elkaar afgestemd worden.”
Maarten Van Houdenhove, PR Manager bij DATS 24 besluit: “Waterstof speelt een sleutelrol in de transitie naar 100% groene mobiliteit. In ALD Automotive vinden we onze gelijke als het gaat om het vergroenen van onze energie. Als partners versterken we samen met Hyundai en Toyota het aanbod in de markt om een doorbraak voor waterstof te maken.”