De Europese Commissie had enige bedenkingen in verband met deze overname, omdat zij met name vreesde dat de combinatie van deze twee leasereuzen de concurrentie op de markt in bepaalde landen waar de twee bedrijven aanwezig zijn, aanzienlijk zou verminderen. Op sommige markten waar het aantal en de omvang van andere leasespelers vrij klein is, met name in België, zou de combinatie van LeasePlan en ALD een kolos creëren tegenover kleinere spelers.
De Commissie stelde de overname dan ook afhankelijk van “de volledige naleving van de door ALD voorgestelde verbintenissen”. De leasemaatschappij moet haar operationele leaseactiviteiten in Noorwegen, Ierland en Portugal verkopen, terwijl zij de activiteiten van LeasePlan in Finland, Luxemburg en Tsjechië moet verkopen.
Volgens de overeenkomst zal ALD ook “overgangsdiensten” verlenen voor een periode van 2 jaar, d.w.z. om tijd te geven voor de evolutie naar de nieuwe entiteit, om toegang te blijven verlenen tot IT-diensten en tot het LeasePlan-platform voor leasing van tweedehandsvoertuigen. De nieuwe entiteit, waarvan de naam nog onbekend is, zal naar verwachting niet voor 2025 worden opgericht.