link2fleet: Wat is de concrete impact van de Covid-19-crisis op uw activiteiten geweest?
Koen Snoeys: We kregen al heel vroeg de informatie dat we werden gezien als een essentiële activiteit en dat we dus onze activiteiten mochten blijven uitvoeren. Omdat echter enkel noodvoertuigen mochten rondrijden kwamen onze activiteiten bijna tot stilstand. De meeste afdelingen werden dus technisch werkloos gemaakt terwijl het thuiswerken – dat wij al gebruikten – werd veralgemeend voor alle personeel.
l2f: Was het niet verwarrend om te moeten werken onder de omstandigheden van de lockdown?
K.S.: Heel zeker. Onze wegenwachters moesten zorgvuldig worden uitgerust zodat ze de veiligheidsmaatregelen konden respecteren. Hun veiligheid en die van de klanten was onze prioriteit. Omdat bovendien de concessiehouders gesloten waren, hebben we vaak volledige herstellingen moeten uitvoeren in plaats van voorlopige reparaties. We zijn ook heel vaak moeten tussenkomen om banden te wisselen. We hebben niet geheel verrassend veel activiteiten die samenhangen met de korte termijn verloren, maar zagen daarentegen wel een spectaculaire toename in de ingrepen op fietsen.
l2f: Wat verwacht u voor de toekomst?
K.S.: De activiteiten zijn op intense manier terug opgestart, maar dat is vooral omdat we de opgelopen achterstand moeten inlopen. Ik denk dat we een lager ritme moeten verwachten dan voor de crisis. Veel Belgen zullen ervoor kiezen om deze zomer niet te reizen, waardoor het aantal te behandelen dossiers sterk zal dalen. Gezien de afkerigheid voor het gebruik van het openbaar vervoer mogen we echter wel verwachten dat er meer personenwagens op de weg zullen rijden.