link2fleet: Wat is uw gemoedstoestand sinds u uw vertrek heeft aangekondigd?
Miel Horsten: “Mixed feelings”, zoals men in het Engels zegt. Uiteraard ben ik tevreden met mijn nieuwe uitdaging op Europese schaal, maar tegelijk voel ik me zwaarmoedig omdat ik dit geweldig getalenteerde team moet achterlaten waarmee ik al bijna 9 jaar unieke momenten beleef. België wordt vandaag door de andere afdelingen van de groep aangewezen als een van de meest vooruitstrevende en geslaagde modellen, met bovendien een constante groei. Daardoor heb ik een gevoel dat de opdracht geslaagd is.
Onze klanten geruststellen
l2f: Wat is de echte impact op uw sector geweest?
M.H.: Wij hoorden in alle eerlijkheid bij de ‘bevoorrechten’ van deze crisis. Wij hebben het geluk te werken met contracten van 4 of 5 jaar, dus onze zaken zijn gewoon blijven draaien, al moesten een aantal ‘fysieke’ ingrepen worden uitgesteld. Bovendien hebben we het voordeel dat we deel uitmaken van een solide wereldwijde bankengroep, iets wat niet al onze collega’s of klanten kunnen zeggen, die plots met ernstige liquiditeitsproblemen worden geconfronteerd. Voor die klanten hebben we contractverlengingen ingevoerd en we hebben ons soepel opgesteld naar de betaling van de huur.
l2f: Hoe vindt u dat u uit deze crisis komt?
M.H.: Na de eerste impact als gevolg van de volledige stilstand van de autosector vanaf 16 maart zullen de zaken langzaam en geleidelijk weer opstarten. Ik verwacht echter een nieuwe moeilijke periode over 6 tot 9 maand. Die tweede golf zal deels te maken hebben met onzekerheid over de verzadiging van de tweedehandsmarkt. Maar er zijn nog andere punten om in de gaten te houden, zoals de financieringsgraad, de risicopremies en de manier waarop de autoproductie weer op gang zal komen.
l2f: Welk advies heeft u voor uw klanten?
M.H.: Dit moment is ongezien en onze echte meerwaarde is dat we onze klanten geruststellen. Ze moeten niet in paniek slaan. We beseffen dat de werkelijkheid pijnlijk is voor de hele economie omdat we tegelijk een financiële crisis en een gezondheidscrisis zonder voorgaande meemaken. Anderzijds leren we uit de signalen die vanuit Azië komen dat de wereld niet aan het vergaan is, maar wel dat die opnieuw vorm krijgt. We moeten sterk zijn, ons solidair tonen met onze klanten en beter samenwerken aan de mobiliteit van morgen. Ik wil er graag de nadruk op leggen dat deze redenering ook geldt voor onze leveranciers, waarvan we de echte waarde hebben leren kennen tijdens deze voor iedereen complexe periode.
Flexibiliteit als leidmotief
l2f: En hoe zal die mobiliteit van morgen er concreet uitzien?
M.H.: Onze huurders moeten evolueren naar meer flexibele modellen. Ondernemingen willen ongetwijfeld niet langer 4 of 5 jaar aan één en dezelfde wagen vasthangen. Hun keuze zal worden bepaald door hun noden van een precies moment. Ik geloof in een model waar veel verschillende voertuigen – nieuw of tweedehands – worden gehuurd, met een grote soepelheid voor kortere periodes. Dat is trouwens de filosofie van het Flex-contract dat we onlangs bij ALD hebben gelanceerd. Er is meer flexibiliteit in de voertuigkeuze, die bovendien wordt versterkt door een nog beter geïntegreerd multimodaal aanbod.
l2f: Denkt u dat mensen na deze crisis bereid zullen zijn om hun manier van verplaatsen fundamenteel te veranderen?
M.H.: De schok was hevig en veel bedrijven hebben tijd gehad om na te denken, zowel over hun tactische beheer als over hun strategische visie. We zien een aantal grote trends opduiken: meer thuiswerken, minder kilometers, een afkeer voor het openbaar vervoer, meer flexibiliteit, meer digitalisering, meer ecologie, minder risico enzovoort. De grote trends van voor de crisis zullen blijven en waarschijnlijk nog wat versnellen. Maar laat ons realistisch blijven, we moeten ook niet denken dat onze manier van werken ingrijpend zal veranderen.