Gepubliceerd op 28 July 2022 om 15h17
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Analyse van de automarkt in de eerste helft van 2022 van Febiac: fleet stimuleert elektrificatie

Verschillende tekorten aan onderdelen blijven de wereldwijde autoproductie beïnvloeden, met als effect dat de leveringen vertragen of blokkeren wat tot uiting komt in de inschrijvingsresultaten. Hoewel de cumulatieve totalen verontrustend blijven, blijft het geëlektrificeerde aandeel van de markt door de invoering van batterijaangedreven voertuigen aan terrein winnen.

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

Met 195.387 ingeschreven nieuwe wagens in België werd het eerste halfjaar afgesloten met een daling van -15,9% in vergelijking met de resultaten van het eerste halfjaar van 2021. Deze daling op de Belgische markt is iets groter dan het Europese gemiddelde (-14%). In vergelijking met de totalen voor de eerste helft van het laatste jaar vóór de opkomst van Covid (2019) bedraagt deze inkrimping -37%.

In de eerste helft van 2022 werd de Belgische markt vooral gedreven door bedrijven en zelfstandigen, deze zijn goed voor 61,8% van de nieuw ingeschreven wagens, tegenover 38,1% voor particuliere gebruikers.

Tegelijkertijd sloot de markt voor tweedehandswagens de eerste helft van het jaar af met een krimp van -9,27% ten opzichte van de eerste helft van 2021. In vergelijking met de resultaten van het eerste halfjaar van 2019 vertonen de resultaten voor 2022 een daling van -21,7%.

Voor elke nieuwe wagen die in 2019 ingeschreven werd, werden in dezelfde periode 1,18 tweedehandswagens ingeschreven. Na de eerste zes maanden van 2022 is deze verhouding nu 1,31 tweedehandswagens voor één nieuwe wagen.

 

Elektrificatie wint weer marktaandeel

23,5% van de in het jaar 2021 ingeschreven nieuwe wagens was uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn (ofwel een volledig elektrische BEV, een plug-in hybride PHEV, of een zelfoplaadbare hybride HEV). Aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar was dit aandeel al gestegen tot 31,3%. Aan het eind van de eerste jaarhelft staat het op 31,6%, met 15,4% voor PHEV-technologie, 8,8% voor BEV-technologie en 7,4% voor HEV-technologie. Vóór de Covid-19 pandemie hadden geëlektrificeerde auto’s een marktaandeel van 6,4% (eind 2019).

Van de 74.523 nieuwe wagens die in de eerste jaarhelft door particulieren werden ingeschreven, was 70,1% uitgerust met een benzinemotor, 10,3% met een dieselmotor en 18% met een geëlektrificeerde motor, met een grote voorkeur voor de HEV-motor, die met 11% nu de dieselmotor overtreft bij dit cliënteel.

Van de 120.864 nieuwe wagens die in de eerste jaarhelft door bedrijven en zelfstandigen werden ingeschreven, werd 37% aangedreven door een benzinemotor en 22,7% door een dieselmotor, tegenover 40% voor geëlektrificeerde motoren, waarbinnen een dominantie van de PHEV-aandrijving (22,6%).

De markt voor zakelijke klanten lijkt evenwichtiger te zijn dan die voor particuliere klanten, en wordt reeds gedomineerd door geëlektrificeerde voertuigen.

 

Bedrijven kiezen het vaakst voor een stekker

De trend die eind 2021 al werd waargenomen, werd in de eer- ste helft van 2022 opnieuw bevestigd: zakelijke klanten vertegenwoordigen het hoofdaandeel van de inschrijvingen van wagens die je met een stekker kunt opladen. Zo werd 85,6% van de 17.187 BEV’s die tussen 1 januari en 30 juni 2022 werden geregistreerd, door bedrijven en zelfstandigen ingeschreven, terwijl 90,8% van de 30.049 PHEV’s die in diezelfde periode werden ingeschreven, ook op naam van een bedrijf of zelfstandige stond.

Wat elektrificatie betreft, blijven particuliere klanten de voorkeur geven aan zelfopladende hybride technologie, aangezien 56,6% van de 14.446 HEV’s die in de eerste helft van het jaar zijn ingeschreven op naam van een particuliere gebruiker stond.

 

Belgen nog steeds verknocht aan SUV’s

Als we de resultaten van de eerste jaarhelft analyseren, tonen de Belgische automobilisten meer dan ooit een voorkeur voor SUV’s. Deze zijn goed voor meer dan 1 op de 2 (50,8%) nieuwe wagens die in 2022 in ons land ingeschreven zijn. Er zij echter op gewezen dat het vooral middelgrote SUV’s (29,8% marktaandeel) en kleine SUV’s (14,3%) zijn die de voorkeur van de Belgische automobilisten genieten, terwijl grote SUV’s slechts 6,7% van de markt voor hun rekening nemen.

Vermeldenswaard is ook dat wagens in de categorie “kleine familiewagen” de tweede populairste categorie zijn bij de Belgen, met een marktaandeel van 15,2%. Bovendien vertegenwoordigt het marktaandeel van alle grote auto’s (SUV’s, MPV’s, Wagons en Breaks), volgens de classificatie van FEBIAC, 16,4% van de markt in de eerste helft van 2022. Ondanks de groeiende populariteit van SUV’s is dit resultaat nog steeds lager dan in 2017, toen full-size auto’s samen goed waren voor 17% van de markt. Ondanks de populariteit van SUV’s is er in dit opzicht geen verandering van betekenis.

 

De populariteit van de merken varieert naar gelang van het type eigenaar

Hoewel BMW, Volkswagen, Peugeot, Mercedes-Benz en Audi in deze volgorde de top 5 van populairste merken in de eerste jaarhelft vormen, zijn er opvallende verschillen wanneer naar de rangschikking per type klant wordt gekeken.

De Top 5 van particuliere klanten in de eerste helft van 2022 is als volgt: Renault, Volkswagen, Toyota, Dacia en Kia. De Top 5 van merken waaraan bedrijven en zelfstandigen in dezelfde periode de voor-keur gaven ziet er zo uit: BMW, Mercedes-Benz, Audi, Peugeot en Volkswagen.

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels