Maand na maand blijven de bevindingen dezelfde: de orderboeken van de fabrikanten zijn over het algemeen vol, maar de productiecapaciteit blijft aangetast door het wereldwijde en multisectorale tekort aan bepaalde onderdelen. Het tekort aan halfgeleiders was er al voor het begin van het Oekraïense conflict, maar het heeft zich sindsdien uitgebreid tot andere soorten onderdelen. De uitdaging voor autoconstructeurs bestaat erin nieuwe voertuigen snel te produceren en aan hun klanten af te leveren.
Dit tekort blijft niet zonder gevolgen voor de resultaten van de verschillende markten. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 konden alleen de gemotoriseerde tweewielers en zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton bevredigende resultaten voorleggen. De markt voor motorfietsen en scooters is de enige die voor 2022 een resultaat aankondigt dat hoger is dan het gemiddelde van de laatste tien jaar.
Personenwagens: de markt voor particulieren vertraagt
In 2021 werd de markt voor nieuwe personenauto’s reeds aangedreven door de aankopen door bedrijven en zelfstandigen, die 59,7% van alle nieuwe auto’s inschreven. Deze tendens werd nog versterkt in het eerste kwartaal van 2022, toen 62% van de nieuwe auto’s aan professionele klanten (bedrijven of zelfstandigen) werd geleverd, tegenover 38% aan particuliere klanten.
Bijna één op de drie nieuwe auto’s is nu geëlektrificeerd!
Het eerste kwartaal van 2022 werd gekenmerkt door een verdere toename van het aantal geëlektrificeerde motoren ten koste van de traditionele verbrandingsmotoren. Tussen 1 januari en 31 maart 2022 was bijna één op de drie ingeschreven nieuwe auto’s (31,3%) uitgerust met een geëlektrificeerde motor (PHEV, HEV of BEV), een stijging van +7,8% in vergelijking met de resultaten voor heel 2021.
Bovendien was bijna één op de vier geregistreerde nieuwe auto’s (24,1%) uitgerust met een “stekker” (BEV of PHEV). Dit is ongekend in ons land!
Bedrijven steunen elektromobiliteit
Bedrijven en zelfstandigen nemen de meerderheid van het totale aantal inschrijvingen voor hun rekening (62%), en zij zijn het ook die de meeste plug-in hybrides (PHEV’s) en 100% elektrische auto’s (BEV’s) hebben ingeschreven, met respectievelijk 91,1% en 86,2% van het totale volume van deze motoren aan het eind van het eerste kwartaal. Wat elektromobiliteit betreft, blijven particuliere klanten de voorkeur geven aan plug-in hybride technologie (HEV).
Hoewel deze resultaten duidelijk aantonen dat de automobielsector mee is in de overgang naar koolstofarme mobiliteit, herhaalt FEBIAC zijn oproep tot aanzienlijke financiële stimulansen voor consumenten en gegarandeerde toegang tot betaalbare groene elektriciteit (inclusief versnelde vergunning voor oplaadstations), Anders zullen BEV- en PHEV-technologieën niet zo populair zijn bij particulieren als bij bedrijven en zelfstandigen, waardoor het risico van een splitsing in de groei van het wagenpark tussen wagens in handen van bedrijven en anderzijds particulieren zal toenemen.
Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s daalt nog verder
Gemeten volgens de nieuwe WLTP-test is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s tussen de jaren 2020 en 2021 al gedaald van 130,7 g/km tot 116,9 g/km. De verdere toename van geëlektrificeerde aandrijflijnen in het eerste kwartaal van 2022, aangedreven door bedrijfswagens, heeft geleid tot een nog grotere daling van de gemiddelde CO2-uitstoot, die in België nu 108,3 g/km WLTP bedraagt.