Groeiend succes elektrische wagens
In de eerste twee maanden van 2022 zette Arval België al 3.654 nieuwe bedrijfswagens op de Belgische wegen. Bijna 1 op de 5 (18%) daarvan is een 100 procent elektrisch voertuig. De marktleider op de Belgische leasingmarkt ziet maar liefst een verzesvoudiging van het aantal elektrische voertuigen in twee jaar tijd: in 2021 waren iets meer dan 1 op de 8 nieuw ingeschreven voertuigen bij Arval (12%) elektrisch en in 2020 minder dan 1 op 30 (3%).
‘Sinds 2020 zien we een exponentiële groei van het aantal elektrische en full hybride bedrijfswagens. Om deze forse stijging te ondersteunen is het belangrijk om snel voldoende laadoplossingen te voorzien bij de bestuurders van onze klanten. Dankzij ons partnership met Luminus, een van de grootste spelers in de energiesector, breidt onze capaciteit om snel een gepaste laadoplossing te leveren fors uit, bovenop onze huidige partners.’
Laurent Loncke, General Manager van Arval België
Nood aan laadmogelijkheden zal nog verder stijgen
Vanaf 2023 worden de fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens verder afgebouwd als ze niet 100% elektrisch zijn. Sterker nog: vanaf 1 januari 2026 vallen die voordelen volledig weg voor nieuwe contracten. Daarom verwacht Arval België dat nog meer bestuurders de komende maanden en jaren kiezen voor een elektrische of full hybride wagen. Dit blijkt ook uit de bestellingen in de eerste twee maanden van 2022: 43% van de bestellingen zijn geëlektrificeerd (BEV en hybrides) en ruim 21% is 100% elektrisch. Uit recent onderzoek blijkt ook dat bijna 1 op de 4 werknemers in de privésector over een bedrijfswagen beschikt. Deze twee factoren zullen ervoor zorgen dat de vraag naar oplaadmogelijkheden voor deze wagens, dus laadpalen op de openbare weg, maar ook bij particulieren thuis, de komende jaren zal blijven stijgen.
Ook al blijft het aantal laadpalen op de openbare weg in België stijgen – in 2021 stonden een kleine 15.000 laadpalen op de openbare weg, terwijl dit er in 2020 nog maar 8.500 waren – toch wordt het cruciaal om ook bij de bestuurders thuis laadinfrastructuur te installeren. In eerste instantie zal Luminus bij de bestuurders van klanten van Arval België intelligente laadpunten installeren die het elektriciteitsverbruik van de wagen kunnen meten, zodat dit kan worden terugbetaald aan de bestuurders die werknemer zijn van een bedrijf en thuisladen. Daarnaast zal Luminus laadkaarten aanbieden zodat via Arval België bestuurders bij publieke laadpalen kunnen opladen. Tot slot zal Luminus ook intelligente, mobiele laders aanleveren aan bestuurders die niet de mogelijkheid hebben om een vaste laadpaal bij hun thuis te installeren.
Duurzame mobiliteitsoplossingen op maat
De samenwerking met Luminus past volledig binnen de strategie 2020-2025 van Arval België waarbij de focus ligt op een versnelde elektrificatie van het wagenpark, het aanbieden van alternatieve mobiliteitsvormen en het bereiken van een breder publiek via partnerships met andere bedrijven. Met Luminus als één van de partners wil Arval België haar ambitie waarmaken om klanten duurzame en innoverende mobiliteitsoplossingen aan te bieden op maat van hun behoeften.
‘We merken nu al dat de meeste bedrijven de elektrificatie van hun bedrijfswagenpark versnellen. Ze passen hun car policy aan, maar gaan ook steeds vaker naar de total cost of ownership kijken, waardoor er bij onze klanten ook meer aandacht gaat naar het opladen van bedrijfswagens en hoe dit het efficiëntst kan gebeuren. Als vrijwel alle bedrijfswagens tegen 2026 elektrisch zullen zijn, dan moeten er veel meer laadpalen komen, zowel publiek, semi-publiek als privé, om de wagens op te laden.’
Laurent Loncke, General Manager van Arval België
Bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst
Luminus wil meer dan ooit bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst. Elektrificatie is hiervoor de weg vooruit. Ook voor mobiliteit.
‘Ik ben enorm blij over ons partnership met Arval België. Een elektrische wagen heeft een rendement dat driemaal hoger is dan een wagen met een verbrandingsmotor. Bovendien is elektriciteit de enige energie die op grote schaal CO2-neutraal kan worden gemaakt. En zelfs wanneer de elektriciteit door een gascentrale wordt geproduceerd om de elektrische wagen op te laden, zal er minder CO2 worden uitgestoten dan wanneer die wagen op diesel of benzine rijdt.’
Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus