Het strategische plan van Arval Beyond, dat internationaal door Arval is ontwikkeld, kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van elk land. “In België veranderen we ons bedrijfsmodel van autobeleid naar mobiliteitsbeleid, dat niet alleen betrekking heeft op elektrificatie, maar ook op de implementatie van multimobiliteit, de twee uitdagingen waar onze klanten momenteel voor staan”, zegt Laurent Loncke, General Manager van Arval Belgium.
De nadruk ligt op de ontwikkeling van een 360 graden mobiliteitsaanbod. Arval heeft net een nieuw beheersplatform voor mobiliteitsbudgetten gelanceerd. “Dit is een medium met twee toepassingen: enerzijds een platform waarmee wagenparkbeheerders de mobiliteit en het budget van hun werknemers kunnen beheren. En anderzijds een gekoppelde smartphone-applicatie, de Arval Mobility App, ontworpen in samenwerking met Optimile, waarmee medewerkers hun mobiliteit via verschillende partners kunnen beheren volgens het budget dat hen is toegekend.”
Op weg naar 100% elektrisch
Tegelijkertijd blijft Arval haar eigen mobiliteitsproducten en -diensten ontwikkelen. “Bijvoorbeeld het leasen van fietsen. We hebben momenteel meer dan 3.000 fietsen in de vloten van onze klanten”, zegt Laurent Loncke. “Maar ook autodelen: we testen momenteel ons nieuwe autodelenaanbod intern met ons personeel en bieden het aan onze klanten aan.”
Zo worden twee Volkswagen I.D.3’s beschikbaar gesteld aan alle medewerkers via de Arval car sharing app. “Het doel is tweeledig: enerzijds om ons personeel in staat te stellen de dienst en de toepassing te testen en anderzijds om hen vertrouwd te maken met elektrisch rijden. Omdat we gezien willen worden als partner in duurzame mobiliteit. En wat is een betere manier om dit te doen dan onze klanten te ondersteunen door het goede voorbeeld te geven! Voortaan is elk nieuw besteld voertuig voor een werknemer van Arval Belgium volledig elektrisch. We hebben ook net onze parking uitgerust met 95 laadpalen.
Arval communiceert uitgebreid met haar klanten over elektrificatie. En de resultaten zijn behoorlijk overtuigend, want in 2020 was één op de tien auto’s die bij Arval Belgium werd geleased geëlektrificeerd (PHEV of BEV), terwijl het vandaag over één op de twee auto’s gaat, met een meerderheid van BEV’s.
Private leasing: de ontbrekende schakel
Via de Arval Inside-pijler van de Arval Beyond-strategie creëert de groep partnerschappen om haar verschillende oplossingen aan te bieden. “We kunnen bijvoorbeeld Engie en Luminus noemen voor de plaatsing van terminals bij werknemers thuis, Optimile voor mobiliteit, of AG Insurance om leasing via verzekeringsmakelaars te ontwikkelen en zo een nieuwe klantenkring te bereiken, met name via private leasing. We hebben een verleden met grote klanten, maar we willen ons ook nog meer op KMO’s, zelfstandigen en particulieren richten. De recente overname van Terberg is hiervan een uitstekend voorbeeld. Terberg is eigenaar van JustLease, dat zich vooral richt op private leasing. Het was de ontbrekende schakel die perfect in onze strategie past”, besluit Laurent Loncke.