PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) als leasewagens hebben zowel ecologische als economische voordelen. Ze helpen bedrijven om hun CO2-uitstoot te verlagen en krijgen in België een flink fiscaal duwtje in de rug dankzij een aftrekbaarheid tot 100% voor zover ze als “echte” plug-inhybride worden beschouwd. Daarvoor mag het voertuig niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten en moet het een voldoende grote batterij aan boord hebben.
Elementen voor de juiste balans
Zowel voor de milieuwinst als voor het positieve effect op de TCO (total cost of ownership) zijn er echter meerdere voorwaarden. Athlon Belgium zet ze op een rijtje in een nieuwe whitepaper. Een van de elementen is het bestuurdersprofiel. Of de balans gunstig is voor de PHEV, hangt voor een groot stuk af van de mate waarin iemand elektrisch kan rijden en van het aandeel snelwegkilometers. Iemand die op en af kan pendelen naar zijn werk op elektriciteit en slechts 30% op brandstof rijdt, is door de bank genomen de perfecte kandidaat. Of stekkerhybrides altijd een interessante TCO kunnen voorleggen, hangt bovendien af van de laaddiscipline. Anticiperen en tijdig opladen is een absolute voorwaarde om de kosten onder controle te houden.
Steeds toegankelijker en een opstap naar volledig elektrisch
Het aanbod aan hybrides met een oplaadbare batterij breidt gestaag uit. Waar tot voor kort PHEV’s het voorrecht waren van mensen met een stevig budget, zijn deze nu met de komst van nieuwe modellen toegankelijk voor een veel breder publiek. Je vindt ze tegenwoordig in het gamma van praktisch alle constructeurs, die ze bovendien niet enkel aanbieden in hun duurdere modellen. Athlon Belgium vergelijkt in de whitepaper een aantal recente modellen.
Om de whitepaper te downloaden: https://www.athlon.com/be/bedrijf/uw-wagenpark/mobiliteit/dossier-plug-in-hybrides