Veelbelovende techniek
In samenwerking met mobiliteitsbedrijf Astara leverde Athlon Belgium eerder deze week de tien waterstofauto’s aan het Europees Parlement.
“Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. De vergroening van wagenparken staat daarom centraal in onze aanpak. Waterstof als aandrijving is een veelbelovende techniek in het kader van deze vergroening en zal naar verwachting dan ook een rol van betekenis spelen in de fleetmarkt. We zijn zeer opgetogen met de bestelling van het Europees Parlement en om deze waterstofauto’s in onze vloot te verwelkomen. De techniek is relatief nieuw en dit is voor ons een uitgelezen kans om ook met dit type aandrijving de vergroening van onze vloten te stimuleren én ervaring op te doen voor andere klanten die deze keuze willen maken.”
Els Descamps, Commercieel directeur van Athlon Belgium
Europees Parlement zet in op waterstofmobiliteit
De tien Hyundai Nexo’s, de nieuwste generatie waterstofauto’s, zijn een aanvulling op de tien plug-in waterstofvoertuigen van de eerste generatie die al eerder in het wagenpark van het Europees Parlement werden opgenomen.
“Ons ambitieuze milieubeleid voorziet in een volledig emissievrije vloot voor personenvervoer tegen 2024. Om dit tijdschema te kunnen halen, is het van belang actief gebruik te maken van iedere veelbelovende brandstoftechnologie. De in toenemende mate uit hernieuwbare energiebronnen opgewekte waterstof wordt, als energiedrager van klimaatneutrale mobiliteit , naast elektrische mobiliteit, gezien als een vitale speler in het toekomstige wegvervoer, omdat het een aanzienlijk groter rijbereik biedt dan batterijen in combinatie met korte tankbeurten. Met nu in totaal 20 waterstofauto’s geeft het Parlement met zijn wagenpark een sterk signaal af aan de community van onderzoek en technologische ontwikkeling, de industrie en de politieke besluitvormers, aangezien het volledig in overeenstemming is met de onlangs door de Raad en het Europees Parlement aangenomen EU-waterstofstrategie voor een emissievrije toekomst van het vervoer.”.
Armin Machmer, Directeur voor Logistiek Europees Parlement