Exponentiële stijging vraag naar eVans
De klimaatdoelstellingen om de CO2-uitstoot te reduceren zorgen ervoor dat steeds meer steden lage-emissiezones invoeren. In steden als Gent, Brussel en Antwerpen worden oudere dieselvoertuigen al langer gebannen en schuift de weringsdrempel op richting Euro 5 en uiteindelijk Euro 6. eVans zullen over enkele jaren de enige bestelwagens zijn die nog binnen mogen in deze lage-emissiezones. En hoewel tot nu toe slechts een minderheid van de vloot lichte bedrijfsvoertuigen elektrisch is, voelt mobiliteitsaanbieder Athlon Belgium een sterk groeiende vraag (+150% tov 2021) naar operationele leasing van elektrische vans.
Dott kiest voor volledig elektrisch
Dott, een bedrijf dat elektrische steps en fietsen inzet in grote steden over heel Europa, heeft de beslissing om over te stappen naar volledig elektrische operationele voertuigen al genomen. Het micromobiliteitsbedrijf kent een sterke groei in Brussel en voor het transport van de e-steps en e-bikes naar verschillende locaties in de stad, viel de keuze op 100% elektrische Maxus bedrijfsvoertuigen. In totaal zullen 15 eVans worden ingezet, waarvan 5 al eerdere geleverde eDeliver9 en 10 kleinere eDeliver3 modellen, die afgelopen week door Athlon Belgium, in samenwerking met mobiliteitsbedrijf Astara, werden afgeleverd bij Dott.
Groeiend aanbod en onterechte twijfels
Niet alleen de vraag groeit, ook het modelaanbod elektrische bedrijfswagens is sterk toegenomen en daardoor een volwaardig alternatief voor het aanbod benzine of diesel bedrijfswagens. Er zijn al eVans met een actieradius tot 300 kilometer. Toch blijken in de praktijk vaak onterechte twijfels over rijbereik, laadvolume en kostenplaatje mee te spelen in de eindbeslissing om echt de overstap te maken.
“We voelen duidelijk dat er interesse is, maar ook dat veel bedrijven nog met vragen en twijfels zitten om over te stappen naar eMobility. Onze begeleiding begint bij de keuze van de juiste eVans, die zijn aangepast aan de noden qua rijbereik. Voor de laadinfrastructuur werken we een voorstel uit in samenwerking met gerenommeerde partners. Tot slot is het voor het kostenplaatje belangrijk om naar de Total Cost of Use (TCU) te kijken, in plaats van naar de Total Cost of Ownership. Bij operationele leasing zijn alle operationele kosten inbegrepen, de restwaarde is gegarandeerd en financiële middelen beter gespreid. Bovendien worden administratieve lasten, maar ook de downtime van voertuig en personeel vermeden.”
Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist bij Athlon Belgium