Gepubliceerd op 1 August 2024 om 11h04
Door Kevin Kersemans

Audi A6 e-tron 2025: als Sportback of Avant en met meer dan 720 km rijbereik

Audi heeft zijn volledig nieuwe A6 voorgesteld. Die is volledig elektrisch en krijgt dus het achtervoegsel e-tron. Een klassieke vierdeursversie is er niet: het nieuwe model is verkrijgbaar als Avant of als dynamisch gelijnde Sportback. De breakversie geraakt meer dan 720 ver op één batterijlading, de vijfdeurs zelfs meer dan 750 km.

Na de Q6 e-tron en de nieuwe A5 (die in feite de A4 vervangt) heeft Audi nu de opvolger voorgesteld van de huidige A6, die werd geïntroduceerd in 2018. De nieuwe A6 e-tron rust net als de Q6 e-tron op het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE) en is dus 100% elektrisch. Uiterlijk wijkt de productieversie weinig af van de in 2021 voorgestelde A6 e-tron Concept.

In tegenstelling tot de BMW i5 en de Mercedes EQE bestaat de A6 e-tron niet als vierdeurs. De dynamisch gelijnde Sportback telt immers vijf deuren. Dat zorgt niet alleen voor een vlottere toegang tot de koffer: de aflopende daklijn resulteert ook in een uitstekende Cx van 0,21 (met de optionele cameraspiegels en luchtvering). Dat maakt er niet alleen de meest gestroomlijnde Audi ooit van, het is uiteraard ook goed nieuws voor het rijbereik. Daarnaast heeft de BMW i5 Touring het rijk niet meer voor zich alleen, want de A6 e-tron is er ook als Avant. Die laatste heeft een Cx van 0,24, wat dan weer uitstekend is voor een break.

Eerst als Performance of S6

Bij zijn marktlancering in september zal de Audi A6 e-tron enkel besteld kunnen worden als achterwielaangedreven Performance of als vierwielaangedreven S6, in beide gevallen naar keuze met het Sportback- of het Avant-koetswerk. De stroom wordt dan opgeslagen in een voor het PPE-platform nieuw ontwikkelde lithium-ionbatterij met een brutocapaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). De Performance pakt uit met een vermogen van 270 kW/367 p en een stroomverbruik van 14 tot 17 kWh/100 (WLTP). Optrekken van 0 tot 100 km/u neemt met deze versie 5,4 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid 210 km/u bedraagt.

De S6 beschikt over 370 kW/503 pk en heeft dan ook maar 3,9 seconden nodig voor dezelfde oefening en gaat door tot 240 km/u. Zijn WLTP-gemiddelde ligt natuurlijk wat hoger (15,7 tot 17,4 kWh/100 km), maar het opgegeven rijbereik bedraagt tot nog altijd “meer dan 670 km” voor de Sportback en “meer dan 640 km” voor de Avant. Later zullen nog andere versies aan het gamma worden toegevoegd, waaronder een A6 e-tron ‘tout court’ met 286 pk, maar wel met dezelfde batterij van 100 kW – het is deze variant die zal kunnen uitpakken met een rijbereik van meer dan 750 dan wel 720 km, afhankelijk van de koetswerkversie. Ook een instapversie met een batterij van 83 kWh (bruto) staat nog op het programma.

Snelladen tot 270 kW

Dankzij de 800-volttechnologie en een maximaal DC-oplaadvermogen van standaard 270 kW kan de A6 Sportback e-tron performance in slechts tien minuten een rijbereik tot 310 kilometer bijladen. Laden van 10 tot 80 procent zou in ideale omstandigheden slechts 21 minuten in beslag mogen nemen. Als een laadstation op 400 volt werkt, kan de A6 e-tron gebruikmaken van ‘bank charging’.

Om dat mogelijk te maken wordt de 800-voltbatterij gesplitst in twee banken met elk een spanning van 400 volt, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. Aan een gewone lader op wisselstroom kan stroom worden getankt tot 11 kW. Een optie voor AC-opladen met 22 kW zal later worden aangeboden.

Lichtspel

Uiteraard is de nieuwe A6 e-tron voorzien van heel wat snufjes. Naast de jongste rijhulpsystemen en de meest recente connectiviteitsfuncties (met onder andere ChatGPT) kan hij bijvoorbeeld ook worden voorzien van een slim glazen panoramadak met regelbare transparantie, een head-updisplay met augmented reality of camera’s in plaats van traditionele buitenspiegels. Het MMI-panoramadisplay is uiteraard van de partij, bestaande uit de Audi virtual cockpit van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm, aangevuld met het MMI-display van 10,9 duim voor de voorste passagier.

Audi is ook bijzonder trots op zijn verlichtingstechnologie. Zo biedt de Audi A6 e-tron-familie vooraan als optie digitale dagrijlichten met ledtechnologie en achteraan digitale oledlichten van de tweede generatie. Dat maakt car-to-x-communicatie mogelijk en verhoogt de verkeersveiligheid. Het nabijheidsdetectiesysteem dat we al kennen van andere Audi-modellen, is in de nieuwe A6 e-tron uitgebreid met het communicatielicht, dat andere weggebruikers waarschuwt voor ongevallen en voertuigen met pech.

De gebruikte technologie stelt ook nieuwe normen op het gebied van personalisatie: met acht digitale lichtsignaturen in de nieuw ontworpen digitale dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en in de digitale oledachterlichten 2.0 kunnen bestuurders hun A6 e-tron op een volledig nieuwe manier personaliseren. Afhankelijk van de gekozen uitrusting kunnen zelfs de vier ringen op de achterklep worden verlicht.

Bestelbaar vanaf september

De nieuwe Audi A6 en S6 e-tron Perfomance zulklen kunnen worden besteld vanaf september, maar de Belgische prijzen zijn nog niet bekend. In Duitsland is de A6 e-tron Performance er vanaf 75.600 euro voor de Sportback en vanaf 77.250 euro voor de Avant (prijzen inclusief Duitse btw). Voor de S6 e-tron is dat respectievelijk 99.500 en101.150 euro.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen

Gelijkaardige artikels