Gepubliceerd op 2 September 2024 om 15h26
Door Kevin Kersemans

Audi Q5: derde generatie onthuld

Audi heeft zopas de derde generatie van de Q5 voorgesteld. Die is volledig nieuw en deelt zijn platform – en dus ook zijn motoren – met de onlangs onthulde A5.

Nog niet zo lang geleden onthulde de constructeur met de vier ringen de opvolger van de A4, die wordt omgedoopt tot A5. De modellen met verbrandingsmotor krijgen immers voortaan een oneven modelnaam. De derde generatie van de Q5 zal opnieuw verkrijgbaar zijn met benzine- en dieselmotoren, en mag dus gewoon zijn naam behouden.

Aan de buitenkant ziet de nieuwe Q5 er weer wat dynamischer en bijdetijdser uit, al is hij wel onmiddellijk herkenbaar als een Audi – het zal bijvoorbeeld een geoefend oog vergen om hem van bij de eerste aanblik te onderscheiden van de Q6 -e-tron. De belangrijkste evoluties zitten echter onderhuids. Zo is deze Q5 het eerste SUV-model op het recente PPC-platform (Premium Platform Combustion) van Audi, waar ook de nieuwe A5 op rust.

MHEV Plus op benzine en diesel, PHEV later

De Q5 gaat dus niet de elektrische toer op, net zomin als de A5. Hij blijft vertrouwen op verbrandingsmotoren, weliswaar allemaal met (mild)hybride ondersteuning. Het gaat zowel om benzine- als dieselkrachtbronnen. In eerste instantie zullen twee TFSI’s op benzine en één TDI-diesel worden aangeboden, die allemaal kunnen rekenen op een elektrisch duwtje in de rug van 18 kW en op de diensten van een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en dubbele koppeling.

Het programma start met de 2.0 TFSI, die goed is voor 204 pk en die verkrijgbaar is met voor- of vierwielaandrijving (respectievelijk 146-165 g CO2/km en 154-174 g/km). Voor dieselliefhebbers is er de even krachtige 2.0 TDI, die weliswaar wat meer koppel levert (400 tegenover 340 Nm) en die enkel besteld kan worden met Quattro-vierwielaandrijving (154-174 g/km).

Ook verkrijgbaar van bij de marktlancering is de SQ5, met zijn drieliter-V6 van 367 pk en 550 Nm (182-196 g/km). Deze sportieve topversie heeft standaard recht op een sportophanging die ook als optie te krijgen is op de andere versies. Standaard staat de Q5 op stalen veren, maar als optie kunnen die worden ingeruild voor pneumatische exemplaren. Net als bij de A5 komen de plug-inhybrideversies later het gamma vervoegen.

Panoramadisplay en dynamisch interactielicht

Weinig verrassend vertoont het dashboard sterke gelijkenissen met dat van de nieuwe A5. Ook hier kunnen de 11,9 duim grote Virtual Cockpit en het centrale MMI-aanraakscherm van 14,5 duim dus als optie worden aangevuld met een passagiersdisplay van 10,9 duim dat tijdens het rijden onzichtbaar wordt voor de bestuurder. Daarnaast is Audi bijzonder trots op het (optionele) dynamische interactielicht IAL, dat zich als een ledlichtstrook over de hele breedte van het interieur uitstrekt en de interactie van de inzittenden met de auto ondersteunt.

En van verlichting gesproken, ook de koplampen en de achterlichten doen meer dan zomaar licht geven. Zo kan de lichtsignatuur gepersonaliseerd worden en kunnen de digitale oled-achterlichten communiceren met de omgeving, om bijvoorbeeld andere weggebruikers te waarschuwen voor ongevallen en voertuigen met pech.

De nieuwe Audi Q5 wordt in het eerste kwartaal van 2025 gelanceerd, maar is vanaf nu te bestellen. ​De vanafprijzen zijn de volgende: 43.677,69 euro excl. btw euro voor de TFSI 150 kW, 47.561,98 euro voor de TDI en 68.553,72 euro excl. btw voor de SQ5.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs

Gelijkaardige artikels