Gepubliceerd op 19 March 2024 om 10h45
Door Kevin Kersemans

Audi Q6 e-tron: de Ingolstadt-versie van de Porsche Macan

Audi heeft zopas de Q6 e-tron voorgesteld. Die nieuwkomer positioneert zich logischerwijs tussen de Q4 en de Q8 e-tron en maakt gebruik van het PPE-platform waar ook de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan op rust.

||||||||||||
|||||||||||| © |Dynamic photo

Met een lengte van 4,77 meter zit de nieuwe Q6 niet alleen qua nomenclatuur, maar ook qua afmetingen netjes tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron in. Het koetswerkdesign is een evolutie van dat van de andere e-tron-modellen van het merk uit Ingolstadt (de Q6 wordt overigens ook in Audi’s thuisstad gebouwd). Zo onderscheidt het nieuwe model zich vooraan met een duidelijke scheiding tussen de koplampen en de dagrijlichten.

Technisch gezien staat de Q6 e-tron op het PPE-platform, dat samen met Porsche werd ontwikkeld en ook dienstdoet voor de nieuwe generatie van de Macan. Het maakt gebruik van een architectuur op 800 volt, waardoor de batterij van 100 kWh (waarvan 94,9 netto) DC-laden tot 270 kW aankan. Volgens Audi volstaan 10 minuutjes aan een geschikte snellader om 255 km extra rijbereik te ‘tanken’ en vergt het slechts 21 minuten om van 10 naar 80% te gaan.

388 of 517 pk

In eerste instantie zal de Q6 e-tron verkrijgbaar zijn in twee versies, die allebei over vierwielaandrijving beschikken dankzij een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras. De voorlopige instapversie is goed voor 388 pk, terwijl de sportieve SQ6 kan uitpakken met 517 pk. Later volgen nog versies met tweewielaandrijving, meer bepaald op de achterwielen.

Voor de ‘gewone’ Q6 geeft Audi een rijbereik tot 625 km op, dat van de meer op prestaties gerichte SQ6 werd bij de onthulling van het model niet vermeld. Maar van prestaties gesproken: de SQ6 e-tron trekt in slechts 4,3 seconden op van 0 tot 100 km/u, tegenover 5,9 voor de versie met 388 pk. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 230 en 210 km/u.

Personaliseerbare verlichting

Een stokpaardje van Audi is de verlichtingstechnologie. Met de tweede generatie van digitale oledachterlichten tilt de Q6 e-tron verlichtingsdesign, functionaliteit en dus verkeersveiligheid naar een nieuw niveau. De lichtsignaturen zijn niet alleen personaliseerbaar, ze maken ook communicatie met de omgeving van het voertuig (Car-to-X) mogelijk, bijvoorbeeld om te waarschuwen voor gevaar.

Ook het interieur is bijzonder hightech, en omvat een nieuw weergave- en bedieningsconcept. Zo kan ook de voorste passagier uitkijken op een eigen scherm, naast de Audi Virtual Cockpit en het centrale MMI-aanraakscherm, terwijl het (optionele) head-updisplay gebruikmaakt van augmented reality. De virtuele Audi Assistent doet dan eer een beroep op artificiële intelligentie.

De nieuwe Audi Q6 en SQ6 e-tron zijn vanaf nu te bestellen voor respectievelijk 62.727,27 en 79.462,81 euro, exclusief btw – en exclusief opties uiteraard. De eerste leveringen zijn voorzien voor deze zomer.

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels