Belgische bestuurders geven aan dat ze voornamelijk op zoek gaan naar alternatieven voor klassieke merkgarages vanwege de hoge kosten (62%). De gemiddelde kost van een onderhoudsbeurt steeg immers flink sinds 2021, van €345 naar €378. Bij merkgarages ligt die kost nog een stuk hoger met €405 tegenover €346 bij een speler zoals Auto5. Automobilisten steken ook vaker zelf de handen uit de mouwen. 25% doet af en toe kleine herstellingen en 9% doet alle herstellingen aan hun wagen zelf. 40% van deze groep doet dat met materiaal dat ze aankopen in een autocenter.
Maar ook de afstand tot de garage (23%) en de lange wachttijden voor een afspraak (een stijging van 4% naar 7% ten opzichte van 2021) spelen een belangrijke rol voor de consument om naar een alternatief voor hun merkgarage te zoeken. Dit is een belangrijke troef van autocentra, die meer werken zonder afspraak, die langere openingstijden en een
grotere spreiding over het hele land hebben. “We merken dat de automobilist meer en meer de weg vindt naar ons concept. Hierbij zijn onze belangrijkste troeven onze spreiding over heel België, een full service aanbod en grote technische expertise in onderhoud en herstelling tegen aantrekkelijke tarieven. Ook bedrijven en leasingmaatschappijen vinden steeds meer de weg naar onafhankelijke netwerken voor onderhoud en herstellingen van hun wagenpark. Hierdoor zag Auto5 het aantal klanten de voorbije drie jaar verdubbelen,” aldus Olivier Renard.
Naast de vaststelling dat de keuze van de automobilist voor een garage voor onderhoud of herstelling gedreven wordt door de prijs (24%) en de nabijheid (30%), is vooral het vertrouwen in de technische expertise van hun garage (43%) doorslaggevend. Dit laatste wordt nog versterkt door de forse toename van elektronica in de auto’s en de opkomst van elektrische wagens die extra expertise en technische tools vereisen. Alleen al qua elektronica blijkt uit het onderzoek dat 67% van de auto’s in ons land parkeerbegeleiding heeft, 53% een start en stopsysteem en 30% automatische versnellingen. Deze evolutie vergroot de behoefte van de consument voor een kwalitatief en betrouwbaar onderhoud en herstelling van hun voertuig.
“Het is duidelijk dat de automobilist vooral zoekt naar totaaloplossingen voor zijn of haar mobiliteit. Daarom zet Auto5 in op een 360° aanbod aan onderhouds- en herstellingsdiensten, in combinatie met de verkoop van alle producten en accessoires voor de auto. Zo kunnen we vandaag alle automerken en motoruitrustingen bedienen. Hierdoor zagen we vooral in het segment van de elektrische auto’s het aantal onderhoudsbeurten aanzienlijk stijgen met 66%,” aldus Olivier Renard.