Gepubliceerd op 28 August 2024 om 07h52
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Auto-onderhoud steeds meer bij autocentra en minder bij merkgarages

Uit onderzoek* van het marktonderzoeksbureau GiPA in samenwerking met Auto5, uitgevoerd in 2024 bij Belgische automobilisten, blijkt dat zij hun auto’s op jaarbasis meer dan 10 miljoen keer laten onderhouden in een garage. Ze geven daarbij steeds meer de voorkeur aan onafhankelijke garages en autocentra en minder aan merkgarages en concessiehouders. Dit is voornamelijk te danken aan de grotere flexibiliteit, kortere wachttijden, lagere kosten, technische expertise en nabijheid van de dienstverlening. Om aan de stijgende vraag te voldoen investeert Auto5 fors in de uitbreiding van haar diensten, technische opleiding van haar medewerkers, geavanceerde onderhouds- en herstellingsmateriaal en de verduurzaming van haar werking. Zo wil het bedrijf een steeds belangrijkere speler worden in zowel de particuliere als zakelijke automarkt*. 

Voor het eerst in tien jaar zakt het marktaandeel van merkgarages op vlak van onderhoud onder de 50%. Tegelijkertijd winnen de onafhankelijke garages en autocenters terrein in heel België. De afgelopen 12 maanden bezocht 15% van de Belgische automobilisten een autocenter voor het onderhoud en herstelling van hun voertuig. Het vertrouwen in die centra steeg met 3% ten opzichte van 2021. 

“Auto5 is de fase van klein onderhoud en het wisselen van banden al langer ontgroeid. Onze autocentra zijn vandaag volwaardige garages voor onderhoud en herstelling voor alle merken en technologieën. Hiervoor investeren we in de nieuwste technologie voor onze garages en zetten we ook continu in op opleidingen en bijscholingen voor onze medewerkers, zodat we de best mogelijke service bieden. Daarom stellen steeds meer automobilisten en fleet managers hun vertrouwen in ons en zien we ons marktaandeel jaar na jaar stijgen,” aldus Olivier Renard, woordvoerder van Auto5. 

Prijs-kwaliteit bewuste automobilist

 Belgische bestuurders geven aan dat ze voornamelijk op zoek gaan naar alternatieven voor klassieke merkgarages vanwege de hoge kosten (62%). De gemiddelde kost van een onderhoudsbeurt steeg immers flink sinds 2021, van €345 naar €378. Bij merkgarages ligt die kost nog een stuk hoger met €405 tegenover €346 bij een speler zoals Auto5. Automobilisten steken ook vaker zelf de handen uit de mouwen. 25% doet af en toe kleine herstellingen en 9% doet alle herstellingen aan hun wagen zelf. 40% van deze groep doet dat met materiaal dat ze aankopen in een autocenter. 

Maar ook de afstand tot de garage (23%) en de lange wachttijden voor een afspraak (een stijging van 4% naar 7% ten opzichte van 2021) spelen een belangrijke rol voor de consument om naar een alternatief voor hun merkgarage te zoeken. Dit is een belangrijke troef van autocentra, die meer werken zonder afspraak, die langere openingstijden en een 

grotere spreiding over het hele land hebben. “We merken dat de automobilist meer en meer de weg vindt naar ons concept. Hierbij zijn onze belangrijkste troeven onze spreiding over heel België, een full service aanbod en grote technische expertise in onderhoud en herstelling tegen aantrekkelijke tarieven. Ook bedrijven en leasingmaatschappijen vinden steeds meer de weg naar onafhankelijke netwerken voor onderhoud en herstellingen van hun wagenpark. Hierdoor zag Auto5 het aantal klanten de voorbije drie jaar verdubbelen,” aldus Olivier Renard. 

Naast de vaststelling dat de keuze van de automobilist voor een garage voor onderhoud of herstelling gedreven wordt door de prijs (24%) en de nabijheid (30%), is vooral het vertrouwen in de technische expertise van hun garage (43%) doorslaggevend. Dit laatste wordt nog versterkt door de forse toename van elektronica in de auto’s en de opkomst van elektrische wagens die extra expertise en technische tools vereisen. Alleen al qua elektronica blijkt uit het onderzoek dat 67% van de auto’s in ons land parkeerbegeleiding heeft, 53% een start en stopsysteem en 30% automatische versnellingen. Deze evolutie vergroot de behoefte van de consument voor een kwalitatief en betrouwbaar onderhoud en herstelling van hun voertuig. 

Het is duidelijk dat de automobilist vooral zoekt naar totaaloplossingen voor zijn of haar mobiliteit. Daarom zet Auto5 in op een 360° aanbod aan onderhouds- en herstellingsdiensten, in combinatie met de verkoop van alle producten en accessoires voor de auto. Zo kunnen we vandaag alle automerken en motoruitrustingen bedienen. Hierdoor zagen we vooral in het segment van de elektrische auto’s het aantal onderhoudsbeurten aanzienlijk stijgen met 66%,” aldus Olivier Renard. 

E-mobiliteit zet duurzaamheidstrend

Iets minder dan de helft van de ondervraagden zegt voor zijn of haar volgende auto te kiezen voor een motor aangedreven met fossiele brandstof, tegenover 35% die aangeeft te zullen kiezen voor een alternatief (10% elektrisch, 18% HEV en 7% plugin hybride), 16% van de chauffeurs weet nog niet voor welk type motorisatie ze zullen kiezen. Het is opvallend dat 1 op 3 bestuurders (31%) die vandaag niet met fossiele brandstof rijdt, zegt voor hun volgende auto opnieuw te kiezen voor een duurzaam alternatief. De verduurzaming van het autopark is dus steeds meer een feit, zo blijkt uit het onderzoek. 

“20% van de bedrijfswagens die bij ons worden binnengebracht, zijn vandaag elektrische wagens die een volledig andere aanpak van onderhoud vragen. Deze verduurzaming van het wagenpark zetten we ook door in onze bedrijfsstrategie. Zo investeren we fors in de recyclage van restproducten zoals gebruikte banden, batterijen, metalen auto-onderdelen en oliën. Daarnaast investeerde Mobivia, de groep achter Auto5, in een bedrijf dat gebruikte autobanden herwerkt zodat ze een tweede leven krijgen. In de winkels aan onze centra zetten we in op verhuur van herbruikbare producten zoals sneeuwkettingen of dakkoffers om verspilling tegen te gaan”, besluit Olivier Renard. 

*Dat blijkt uit de GiPA Driver Survey, in samenwerking met Auto5 en wordt verder bevestigd door cijfers van Auto5. De GiPA Driver Survey brengt trends en voorkeuren van Belgische automobilisten in kaart. De onafhankelijke online bevraging werd in februari 2024 uitgevoerd bij 1073 Belgische automobilisten en is representatief op geslacht, leeftijd, beroep en woonplaats. Met aanwezigheid in meer dan 30 landen, is GiPA dé absolute referentie op het gebied van onderzoek naar de automarkt. 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Banden, onderhoud & herstelling
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels