In Milaan daalde het aandeel van Stellantis, moederbedrijf van merken als Fiat, Opel en Peugeot, met bijna 13 procent. Aston Martin, dat in Londen noteert, zakte met maar liefst 20 procent, waarna de handel in het aandeel tijdelijk werd stilgelegd. Ook in Frankfurt werden verliezen gemeld: Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW verloren bijna 3 procent, terwijl Renault in Parijs 4 procent daalde.
Zowel Stellantis als Aston Martin wijzen op tegenvallende vraag in China, verstoringen in de toeleveringsketens en stijgende kosten. Vooral Stellantis geeft aan dat de winstmarge dit jaar lager zal uitvallen dan verwacht, deels door problemen bij hun Amerikaanse merken Jeep en Dodge, die kampen met stijgende kosten.
China en economische malaise raken auto-industrie hard
De malaise treft niet alleen Stellantis en Aston Martin. Ook de bredere Europese auto-industrie worstelt met uitdagingen. Volkswagen had beleggers eerder al gewaarschuwd dat de omzet en winst dit jaar lager zullen uitvallen dan verwacht. Het concern wijt dit vooral aan een tegenvallende verkoop van onderdelen en nieuwe voertuigen, mede door de verslechterende economische omstandigheden.
De Duitse auto-industrie, een van de belangrijkste pijlers van de Europese economie, wordt verder geconfronteerd met een zwakke vraag naar elektrische auto’s binnen de EU. Tegelijkertijd drukt de opkomst van goedkopere Chinese rivalen de marges, wat de concurrentiepositie van de Europese autobouwers verder onder druk zet.