Fundamentele veranderingen
De bestaande manier van werken in de automobielketen staat onder druk. Zero-emissie voertuigen en digitalisering vergen een andere aanpak van verkoop en naverkoop.
Daarnaast is er de shift van bezit naar gebruik, de focus op duurzaamheid en multimodaliteit, de krappe arbeidsmarkt,… dat het spannende tijden zijn voor de autosector, is een understatement.
‘Al die trends raken het hart van onze activiteiten’, zegt Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto. ‘We gaan naar een toekomst waarin businessmodellen radicaal herdacht worden. Waarin er waarschijnlijk minder actoren aan het werk zullen zijn, met minder werkgelegenheid. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het is wel nodig dat iedereen in de sector zich aanpast, vernieuwt, transformeert.’
Daarom start mobiliteitsfederatie Mobia in september met een nieuwe opleiding voor talenten in de sector die de verandering mee vorm willen geven. Wie ambitie heeft om mee te denken op managementniveau, krijgt er inzicht in de nieuwste trends en evoluties rond mobiliteit.
Hands-on, toekomstgericht
Naast kennis over duurzaamheid en consumentengedrag krijgen de deelnemers ook training in leiderschapsvaardigheden, financiële knowhow en visieontwikkeling. Een all-round pakket dat hen klaarstoomt voor een duurzame toekomst in de sector.
De opleiding is praktijkgericht: deelnemers werken een toekomstvisie voor hun eigen onderneming uit. Na de opleiding zijn ze klaar om een frisse wind door hun bedrijf te laten waaien.
De uitwerking van de opleiding is in handen van partnerorganisatie Educam, die al geruime tijd trainingen aanbiedt in de automotive sector. ICHEC, de Brussels Management School, zet eveneens de schouders onder het programma.
Het traject start in september 2022 en wordt zowel in het Frans als in het Nederlands georganiseerd.