Gepubliceerd op 27 December 2022 om 14h09
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Autosalon van Brussel 2023: wat mogen we verwachten van deze 100e editie?

Na twee jaar gedwongen afwezigheid maakt het Autosalon zijn comeback van 14 tot 22 januari 2023 in Brussels Expo. De hoogmis van de autosector zal zijn honderdste verjaardag vieren. Nieuwe voertuigen, nieuwe technologieën, een visie op de toekomst van mobiliteit, hier is alles wat u moet weten over deze 100e editie.

Regelmatige bezoekers van het Autosalon zullen nog maar eventjes geduld moeten hebben voordat ze zich kunnen verplaatsen naar de paleizen van Brussels Expo. Op 14 januari wordt hun geduld beloond met de opening van de honderdste editie van de hoogmis van de autosector voor het grote publiek. Een jubileumeditie waar FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en fietsfederatie, die het Autosalon organiseert, optimistisch over is.

“Toen de editie van 2020 werd afgesloten, had niemand gedacht dat het zo lang zou duren om ons evenement weer op de rails te krijgen”, verklaart Andreas Cremer, algemeen directeur van FEBIAC. Sinds 2020 heeft de autosector ingrijpende veranderingen ondergaan, met de doorbraak van elektromotoren en de komst op de markt van vele nieuwe modellen en nieuwe spelers. In dit verband zal het Autosalon 2023, naast zijn gebruikelijke rol als belangrijke technologische etalage voor de nieuwe producten van de sector, ook fungeren als informatiecentrum voor het grote publiek.”

95% van de markt zal aanwezig zijn

Hoewel er enige twijfel bestond over de aanwezigheid van bepaalde automerken, zal een groot aantal daarvan goed vertegenwoordigd zijn op deze 100e editie. Verschillende nieuwe merken zullen zelfs voor het eerst hun opwachting maken. “We zijn erg trots dat we de aanwezigheid van meer dan 50 automerken op ons Autosalon 2023 kunnen aankondigen,” vervolgt Andreas Cremer. “Als we bij de merken die met een traditionele stand aanwezig zullen zijn de merken optellen die modellen in gedeelde ruimtes zullen presenteren, komen we op een vertegenwoordiging van meer dan 95% van de Belgische automarkt. Wij zijn de importeurs en nationale branches bijzonder dankbaar voor hun vertrouwen in ons en hun keuze voor het Autosalon als communicatie- en activeringsmiddel.”

Het opzet zal echter enigszins afwijken van wat we de afgelopen jaren gewend waren: “We hebben de indeling van de tentoonstelling volledig moeten herzien,” bevestigt Gabriel Goffoy, Show Director. De Heizelpaleizen zijn erg in trek en de site zal vier verschillende organisaties tegelijk herbergen. Als gevolg daarvan is de beschikbare ruimte voor onze exposanten verminderd in vergelijking met wat we in het verleden hebben gezien, en de bezoekers kunnen daarom een compactere tentoonstelling verwachten met exposanten die voor het grootste deel andere paleizen zullen bezetten dan de bezoekers in het verleden gewend waren.”

Lijst van aanwezige merken

PALEIS 5 PALEIS 6 PALEIS 7
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Citroën
  • DS
  • Dacia
  • Fiat
  • Jeep
  • Lotus
  • Maserati
  • Opel
  • Peugeot
  • Renault
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Maxus
  • Mazda
  • MG
  • Polestar
  • SsangYong
  • Suzuki
  • Tesla
  • BMW
  • BYD
  • Kia
  • Lexus
  • MINI
  • Nissan
  • Subaru
  • Toyota
PALEIS 9 PALEIS 11
  • Aiways
  • BAIC
  • DFSK
  • Dodge
  • Serres
  • Volkswagen
  • Volkswagen Commercial Vehicles
  • Audi
  • Skoda
  • SEAT
  • CUPRA
  • Porsche
  • Bugatti
  • Bentley
  • Lamborghini
  • Rimac
  • Microlino
  • Lab-Box (start-up incubator)
  • Lucien (vélo)
  • MyWay
  • Wondergroep
  • EDI
  • GoSolar
  • Volkswagen D’Ieteren Finance

‘The Avenue’ voor iedereen

Naast de traditionele stands heeft de beursorganisator een gemeenschappelijke ruimte voorzien met de naam ‘The Avenue’. “The Avenue komt in Paleis 6 en zal onze bezoekers zeker doen denken aan de Dream Cars-zone die we in vorige edities presenteerden,” legt Gabriel Goffoy uit, “maar we hebben het niet meer over de Dream Cars-zone, want dit jaar zullen de droomwagens over het hele Salon verspreid staan en voor iedereen zichtbaar zijn zonder dat een extra ticket nodig is.”

Podiums ‘The Avenue’
  • Alpina
  • Aston Martin
  • Jaguar
  • Land Rover
  • McLaren
  • Mercedes-Benz

Een feestelijke honderdste verjaardag

De 100ste verjaardag moet zeker gevierd worden. Terwijl een LED- en lasershow de bezoekers dagelijks zal verrassen op de gevel van het iconische Paleis 5, brengt het Patio 15 iconische wagens van de afgelopen 100 jaar samen die door een panel van deskundigen zijn gekozen op basis van hun populariteit of hun bijdrage aan technologische en maatschappelijke innovatie. Deze 15 modellen zullen het middelpunt vormen van een geluids- en lichtanimatie met videomapping, waaraan de projectie van een film over 100 jaar Autosalon van Brussel zal worden toegevoegd, naast de specifieke activiteiten en animaties die door de exposanten zijn gepland.

Palais 9, een plaats van vermaak en informatie

Het is een van de bijzonderheden van het Autosalon van Brussel: de bezoeker is evenzeer deelnemer als toeschouwer. Voor 2023 ligt de nadruk op informatievoorziening, opleiding en eSports. Op het gebied van informatie organiseert het Autosalon voor het eerst forums, met verschillende sessies door deskundigen uit de sector en door exposanten die hun technologie aan de bezoekers kunnen uitleggen en verdedigen, dit alles in een koepel met 150 plaatsen die in Paleis 9 zal worden geïnstalleerd.

Dankzij verschillende sessies per dag zal het grote publiek kennis kunnen maken met uiteenlopende onderwerpen als “welke motorisering past het best bij mijn rijprofiel?”, “hoe kan ik de overgang naar elektromobiliteit beheren?”, “wat zijn de laatste innovaties op het gebied van veiligheid?”, enzovoort. Het volledige programma, de behandelde onderwerpen en de identiteit van de sprekers zullen dagelijks worden meegedeeld op de website en op de sociale netwerken van het Salon.

Op het gebied van opleiding en aanwerving zullen Educam, Diagnose Car, Greenpower en Nationale Defensie een gemeenschappelijke ruimte delen waar zij docenten en studenten zullen ontvangen om de arbeidsvooruitzichten in de sector en de laatste technologische innovaties te presenteren, met bijzondere aandacht voor monteurs van vrachtwagens, een gebied waar het gebrek aan gekwalificeerde werknemers stevig wordt gevoeld.

Naast deze informatieve en educatieve dimensies staat ook entertainment op de agenda, met speciale aandacht voor de wereld van de Formule 1, een discipline die momenteel in opkomst is en waarvan de recente tweevoudige wereldkampioen in België is geboren en een dubbele Belgisch-Nederlandse nationaliteit heeft. “In samenwerking met META, een toonaangevend Belgisch bedrijf op het gebied van digital gaming, ontwikkelen we een eSport-zone van meer dan 700 m2”, aldus Gabriel Goffoy. “Onze bezoekers zullen de sensaties van de Formule 1 kunnen ontdekken met een tiental simulators, maar ook met een dertigtal consoles die klaarstaan voor de gamers, allemaal met eenzitters die in de buurt worden tentoongesteld en die worden toegevoegd aan de voertuigen die reeds door de exposanten op hun respectieve stands worden gepresenteerd. En, last but not least, met een getimede pitstop-wedstrijd die de bezoekers in staat zal stellen deze bijzondere oefening uit te proberen. Als je van F1 houdt, zul je overtuigd zijn!”

The Car of the Year

Voor het eerst in zijn geschiedenis zal op het Autosalon van Brussel de verkiezing plaatsvinden van The Car of the Year, die sinds 1964 wordt toegekend aan de beste auto die op de Europese markt wordt verkocht. Een teken van de groeiende internationale impact van het Autosalon van Brussel.

De jury van The Car of the Year bestaat uit 61 internationale vakjournalisten die elk jaar tussen de 30 en 40 nieuwe wagens beoordelen op basis van meerdere criteria zoals design, comfort, veiligheid, zuinigheid, milieuprestaties, rijgedrag, functionaliteit, rijplezier, technische innovatie en prijs-kwaliteitverhouding.

Het winnende voertuig en de finalisten zullen gedurende het hele Autosalon te zien zijn in Paleis 9, waar ook de bekendmaking van de resultaten zal plaatsvinden tijdens de persdag op 13 januari.

Voordelige tarieven

Om het honderdjarig bestaan van het Autosalon waardig te vieren en de inflatie tegen te gaan die we allemaal meemaken, heeft FEBIAC besloten zijn prijslijst te herzien ten gunste van de bezoekers. Het Autosalon moet een populair evenement blijven dat voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is”, zegt Gabriel Goffoy. “Daarom bieden we tot en met 13 januari een ticket voor volwassenen aan dat toegang geeft tot de hele tentoonstelling voor €12,5 in voorverkoop. Onze meest frequente bezoekers zullen zich zeker herinneren dat de ticketprijs sinds de editie van 2012 niet meer zo aantrekkelijk is geweest. En dat is nog niet alles: de prijs van het “kinderkaartje” is uitgebreid voor jongeren van 6 tot 15 jaar, tegenover 6 tot 12 in het verleden. En de toegang tot het Autosalon blijft gratis voor kinderen jonger dan 6 jaar.”

“We gaan het Autosalon weer op de kaart zetten van de grote nationale evenementen”, besluit Jean-Paul Renaux, voorzitter van het Autosaloncomité. Vanaf het begin is ons evenement bedoeld als een evenement voor het grote publiek en de editie van 2023 zal op deze weg voortgaan. Voor deze terugkeer onder de vlag van technologie, duurzaamheid en plezier geven wij de exposanten alle vrijheid om de modellen te kiezen die zij willen presenteren, zonder een quotum van vertegenwoordiging van een bepaald type voertuig op te leggen. We zullen dus niet meer spreken van een groot of klein Autosalon, maar gewoon van een Autosalon. Na twee jaar zonder fysiek Autosalon verwachten we 300.000 bezoekers naar de Heizel te trekken tijdens de 9 dagen dat het Autosalon 2023 geopend is voor het grote publiek. Dan kunnen we deze terugkeer als een echt succes beschouwen voor het Salon, dat we willen herinnerd zien als de nummer één editie van een nieuw tijdperk.”

Meer informatie en online kaartverkoop.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels