De recente overname van LeasePlan door ALD Automotive heeft de Waalse regering wakker geschud. De nieuwe structuur zal wereldwijd 3,5 miljoen voertuigen vertegenwoordigen en marktleider zijn in België, met een vloot van 180.000 voertuigen en een jaarlijkse vernieuwing van 40.000 voertuigen. “40.000 voertuigen per jaar vertegenwoordigt 10% van de jaarlijkse inschrijvingen in België,” zegt parlementslid André Antoine (Les Engagés), die naar de situatie vroeg.
Volgens zijn berekeningen betekent het feit dat de bedrijfswagenbelasting volledig geïnd wordt door Brussel en Vlaanderen, dat Wallonië een bedrag van ongeveer 30 miljoen euro per jaar misloopt.
Binnenkort een eerste stap
André Antoine is niet de eerste die met de vinger naar dit probleem wijst, want de Waalse minister van Begroting Adrien Dolimont (MR) kondigde onlangs aan dat hij het systeem wilde herzien om het eerlijker te maken voor Wallonië. Concreet zou de registratie van bedrijfswagens onderworpen zijn aan het belastingsysteem van de woonplaats van de bestuurder, in plaats van dat van de maatschappelijke zetel van de verhuurder.
Nog voor de zomer zou een wetsvoorstel moeten worden voorgelegd aan het Waalse parlement met als doel de inkomsten aan BIV en verkeersbelasting op voertuigen gebruikt in Waalse bedrijven, maar ook in intercommunales, gemeenten en gewesten in het zuiden van het land, te recupereren voor de Waalse schatkist.
In het licht van de laatste ontwikkelingen zou dit de eerste stap kunnen zijn voordat de Waalse regering besluit om de belastingbedragen van alle geleasede bedrijfswagens op haar grondgebied terug te vorderen.
Het valt nog af te wachten of Wallonië dan zal beslissen om de belasting op bedrijfswagens ingeschreven op zijn grondgebied te hervormen…
Hier komst vast en zeker nog een vervolg aan…