De onderhandelingen tussen de EU en de automerken die modellen produceren in China, gaan voort. Sinds 4 juli jongstleden zijn de extra belastingen iets verlaagd. Naast het al bestaande douanerecht van 10% komt er nu 9% bovenop voor een Tesla, 17% voor een BYD, 19,3% voor een EV van de Geely-groep, 21,3% voor elke andere fabrikant die heeft meegewerkt aan het Europese onderzoek, en tot 36,3% voor de SAIC-groep waartoe MG behoort, evenals voor andere merken die niét hebben meegewerkt aan het onderzoek.
Bij Hedin Automotive, dat onder andere Hongqi distribueert en Xpeng verkoopt, kan dit twee gevolgen hebben, zoals Implementation Manager New Brands Philip Eeckels ons uitlegde: “Ofwel verhoogt het merk zijn prijzen en wordt de eindklant getroffen. Of het merk neemt deze belasting op zich door te snijden in zijn eigen marges of die van zijn dealers”.
En wat is de strategie van MG? Het antwoord krijgen we van Jan Vanhaver, Country Manager voor België.