Gepubliceerd op 27 August 2024 om 16h46
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Belastingen op Chinese EV’s: “Europa gaat elektrische auto’s nog minder betaalbaar maken”.

Het Chinese autoconcern SAIC, het moederbedrijf van MG, wordt het zwaarst getroffen door de verhoging van de douanerechten op elektrische auto’s die in China worden geproduceerd. Welke impact zal deze extra belasting hebben op eindklanten? Link2fleet sprak met Jan Vanhaver, Country Manager van MG Belgium, om er meer over te weten te komen.

De onderhandelingen tussen de EU en de automerken die modellen produceren in China, gaan voort. Sinds 4 juli jongstleden zijn de extra belastingen iets verlaagd. Naast het al bestaande douanerecht van 10% komt er nu 9% bovenop voor een Tesla, 17% voor een BYD, 19,3% voor een EV van de Geely-groep, 21,3% voor elke andere fabrikant die heeft meegewerkt aan het Europese onderzoek, en tot 36,3% voor de SAIC-groep waartoe MG behoort, evenals voor andere merken die niét hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Bij Hedin Automotive, dat onder andere Hongqi distribueert en Xpeng verkoopt, kan dit twee gevolgen hebben, zoals Implementation Manager New Brands Philip Eeckels ons uitlegde: “Ofwel verhoogt het merk zijn prijzen en wordt de eindklant getroffen. Of het merk neemt deze belasting op zich door te snijden in zijn eigen marges of die van zijn dealers”.

En wat is de strategie van MG? Het antwoord krijgen we van Jan Vanhaver, Country Manager voor België.

link2fleet: Wat is bij MG op dit moment de concrete impact van de verhoging van de douanerechten op elektrische voertuigen die in China worden geproduceerd?

Jan Vanhaver: “Voor 2024 is er geen impact omdat we genoeg voertuigen op voorraad hebben. MG had op de situatie geanticipeerd. Maar we verkeren nog steeds in onzekerheid. We wachten op de beslissing over de definitieve belasting, die in november bekendgemaakt zou moeten worden, na de onderhandelingsperiode. Daarom onderhandelt onze vice-voorzitter elke dag in Brussel om een lagere en evenwichtigere belasting te krijgen in vergelijking met andere merken.”

l2f : Hoe ziet u de toekomst als gevolg van deze belasting?

J.V.: “In België wordt 65% van onze verkoop gelukkig niet getroffen door deze belasting op 100% elektrische voertuigen.”

“Voor 2024 is er geen impact omdat we genoeg voertuigen op voorraad hebben. MG had op de situatie geanticipeerd.”

l2f : Is de situatie problematisch voor de lancering van bepaalde volledig elektrische modellen, zoals de Cyberster?

J.V.: “Nee, want hoewel we de prijs van de elektrische Cyberster roadster nog niet officieel kunnen onthullen, is de lancering al gestart en volgens wat wij als invoerder kunnen zien, verandert er ondanks de extra belasting niets aan de prijs. MG en zijn moederbedrijf SAIC dekken de belastingverhoging voorlopig omdat ze MG’s op de weg willen zien. Vooral met een model als de Cyberster, dat erg belangrijk is voor ons merkimago.”

Pourtant électrique, la Cyberster rappelle l'ADN de MG qui concevait autrefois des roadsters.
Pourtant électrique, la Cyberster rappelle l'ADN de MG qui concevait autrefois des roadsters. © MG

l2f: We weten ook dat MG momenteel op zoek is naar fabrieken in Europa om deze belasting te omzeilen…

J.V.: “Ja, dat klopt. Er zijn onderhandelingen gaande en er zijn twee of drie mogelijkheden. Er zou snel schot in de zaak moeten komen, met een productiestart in Europa eind 2025 of begin 2026.”

l2f : Bovendien heeft China een klacht tegen Europa ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WHO)… Wat zijn uw verwachtingen?

J.V.: “Ons moederbedrijf, SAIC, is het absoluut niet eens met zulke grote verschillen in belastingen tussen verschillende autoconcerns. Temeer daar SAIC tijdens het onderzoek 100% heeft meegewerkt met Europa, al heeft het er evenwel voor gezorgd dat bepaalde industriële geheimen niet zouden worden onthuld.”

l2f : Wilt u nog iets kwijt over dit onderwerp?

J.V.: “Europa en de VS tegen China, dat past niet in de huidige wereldmarkt, waar je alles van overal ter wereld online kunt bestellen. Er zullen represailles komen van China en dat zal de wereldhandel niet ten goede komen. Helaas zal het de eindklant zijn die met de gebakken peren zal zitten… Sommige Chinese elektrische auto’s waren betaalbaarder dan Europese. Maar met deze extra belasting zou dat weleens kunnen veranderen. Het perverse effect is dat Europa elektrische auto’s nog minder betaalbaar zal maken…”

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels