Gepubliceerd op 23 October 2024 om 18h43
Door Michel Willems - Mobilitas

Berekening CO2-bijdrage 2025: Een cumul van meerdere stijgingen.

De nieuwe geïndexeerde formules voor de CO2-bijdrage, ook wel solidariteitsbijdrage genoemd, werden voor het jaar 2025 vastgelegd.

De aanpassingen voor het jaar 2025 zijn complex en bestaan uit een cumul van diverse stijgingen.

  1. Jaarlijkse indexatie van de basisformule

De CO2 -coëfficiënt geldig vanaf 1 januari 2025 komt overeen met de breuk 181,93/114,08 en wordt in de praktijk afgerond naar 1,5948.

Een stijging van 3,84% tegenover 2024.

  1. Aanpassing van de minimumbijdrage

Wij dienen twee situaties te onderscheiden:

  1. Voor alle voertuigen besteld vóór 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vóór 1 juli 2023 :

Het jaarlijkse geïndexeerd minimum stijgt van 31,99 euro naar 33,22 euro per maand voor het jaar 2025. Een stijging van 3,84%

  1. Voor alle voertuigen inclusief PHEV’s en zero-emissie-voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vanaf 1 juli 2023 :

Het niet geïndexeerd bedrag stijgt ingevolge de wetgeving vergroening van bedrijfswagens (Wet van Peteghem) van 20,83 euro naar 23,41 euro per maand.

Na indexatie stijgt het maandelijks minimumbedrag van 31,99 euro naar 37,33 euro per voor het jaar 2025. Dit is wel een stijging van 16,69% !

  1. Stijging van de CO2-multiplicator

De zogenoemde CO2-multiplicator verhoogt van 2,25 naar 2,75. Deze geldt voor voertuigen besteld of geleased vanaf 1 juli 2023.

100% elektrische voertuigen, PHEV’s en bepaalde full en mild hybrides zijn in praktijk niet onderworpen aan de multiplicator.

Zie details hierna.

AANDACHTSPUNTEN

Voertuigen besteld tot en met 30 juni 2023 en bestaande voertuigen in het wagenpark

Zij volgen de klassieke formule in functie van hun CO2-uitstoot en het type van aandrijving. Voor hen geldt geen multiplicator en geen verhoging van het niet geïndexeerde minimum.

De multiplicator stijgt van 2,25 naar 2,75% voor klassieke benzine & diesel voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023

Vanaf 1 juli 2023 bestelde klassieke benzine & diesel voertuigen ondergaan bovenop de jaarlijkse indexatie een multiplicator.

Die bedraagt vanaf 1 januari 2025,  x 2,75 i.p.v.  x 2,25. Een stijging van liefst 22%. Dit betekent in de praktijk dat men voor deze voertuigen 275% van het geïndexeerde basistarief zal moeten betalen. Die multiplicator zal in de loop van de komende jaren verder verhogen tot 5,5 in 2027.

PHEV’s (stekker hybrides)

Alle PHEV’s, ook deze besteld vanaf 1 juli 2023, zullen in 2025 in de praktijk verder onderworpen blijven aan het geïndexeerde minimum van 37,33 euro per maand.

Ook jaren daarna zullen zij van het een minimum kunnen blijven genieten. Dit is het gevolg van hun lage CO2-uitstoot volgens de huidige WLTP-norm en van een interpretatie van de RSZ  die er concreet op neer komt  dat voor deze voertuigen de multiplicator niet van toepassing is. Dit blijft goed nieuws voor bedrijven die vandaag nog PHEV’s zouden willen bestellen voor leveringen in 2025. Het is wel de bedoeling van de EU-commissie om voor nieuwe homologaties (mogelijks vanaf 2025) de formule van de verbruiksnorm van PHEV’s aan te passen in twee stappen naar een meer realistisch cijfer.

Full en mild hybides

Full en mild hybrides besteld vanaf 1 juli 2023 zullen verder onderworpen blijven aan het geïndexeerde minimum van 37,33 euro per maand in 2025 voor zover zij bepaalde uitstoot maxima niet overschrijden. Dit geldt voor benzine voertuigen tot en met 96 gram (WLTP) en voor diesel-voertuigen tot en met 78 gram (WLTP). Voor deze voertuigen heeft de CO2-multiplicator in de praktijk geen uitwerking.

100% elektrische voertuigen en voertuigen met waterstof aandrijving (zero-emissie)

Zero-emissie-voertuigen blijven in 2025 altijd onderworpen aan een geïndexeerde minimum.

  1. Voor zero-emissie voertuigen besteld vóór 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vóór 1 juli 2023 :

Het geïndexeerd minimum bedraagt 33,22 euro per maand voor het jaar 2025.

  1. Voor zero-emissie voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vanaf 1 juli 2023 :

Het geïndexeerd minimum bedraagt 37,33 euro per maand voor het jaar 2025.

Ook de volgende jaren zullen zij van een licht verhoogd minimum kunnen blijven genieten.

                                            BASIS FORMULE  CO2 bijdrage 2025

 Tarieven geldig voor het jaar 2025 voor voertuigen  besteld of leasingcontract ondertekend vanaf 1 juli 2023 (*)

 

Type aandrijving

 

   

Formule solidariteitsbijdrage

 

Benzine

 

 

CO2

gekend

 

[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-768)/12] x 1,5948 x 2,75

 

CO2 niet

gekend

 

[((182 x 9 euro)- 768)/12] x 1,5948 = 115,62 euro x 2,75

 

 

Diesel

 

CO2

gekend

 

[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-600)/12] x 1,5948 x 2,75

 

CO2 niet

gekend

 

[((165 x 9 euro)- 600)/12] x 1,5948 = 117,62 euro x 2,75

 

 

LPG of CNG

 

[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-990)/12] x 1,5948 x 2,75

 

 

100 % elektrisch

 

Altijd het minimum van 37,33 euro per maand (2025)

 

Minimum bijdrage 37,33 euro per maand voor alle voertuigen (2025)

(*) Voor klassieke benzine, diesel, LPG en CNG-voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 bedraagt het tarief 275% van het basistarief door toepassing van de zogenoemde multiplicator. Voor uitzonderingen lees hiervoor.

Conclusie

Door de toegenomen complexiteit van de CO2-bijdrage in 2025 stijgt het belang van TCO-berekeningen die een exacte vergelijking mogelijk maken van de CO2-bijdrage afhankelijk van type motorisatie en de CO2-uitstoot.

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels