Gepubliceerd op 1 August 2024 om 10h31
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

BEV, MHEV, HEV en PHEV: wat betekenen deze afkortingen?

In de autosector worden de verschillende graden van elektrificatie aangeduid met de afkortingen BEV, MHEV, HEV en PHEV. Na het lezen van dit artikel zullen deze afkortingen voor u geen geheimen meer hebben.

Autoknipser - de ; Pixabay
Autoknipser - de ; Pixabay © Autoknipser - de ; Pixabay

ICE: Internal Combustion Engine

Alle benzine- en dieselauto’s hebben een zogenaamde verbrandingsmotor. In de autosector verwijst de afkorting ICE (voor Internal Combustion Engine) dus over het algemeen naar elk voertuig dat geen geëlektrificeerde aandrijflijn heeft.

MHEV: Mild-Hybrid Electric Vehicle

De afkorting MHEV staat voor milde hybridisatie. Dit is de eerste fase van hybridisatie. Meestal omvat dit systeem een hulpbatterij op 12 of 48 volt en een versterkte starter-alternator die de verbrandingsmotor assisteert in bepaalde rijfasen, zoals bij het vertrekken. Soms bevindt de kleine elektromotor zich in de versnellingsbak, zodat je met zeer lage belasting (langzaam vertrekken of op een helling naar beneden rijden met weinig of geen gas) een paar meter in elektrische modus kunt rijden. De eigenschappen zijn dus erg gelijkaardig aan die van een vergelijkbare benzine- of dieselmotor, met een lichte verbruikswinst (10 tot 15%) en ook een iets lagere CO2-uitstoot.

Merk ook op dat sommige constructeurs om marketingredenen (greenwashing) hun modellen graag presenteren als hybrides. Maar pas op, want veel kleine auto’s die door de merken ‘hybride’ worden genoemd, zijn in feite MHEV’s. Hoe kun je dat nagaan? MHEV’s hebben geen 100% elektrische rijmodus, in tegenstelling tot echte hybrides of full hybrids.

 

Voordelen

Aankoopprijs

Gebruiksgemak (opladen niet nodig)

 

Nadelen

Geen 100% elektrische modus

 

HEV: Hybrid Electric Vehicle

De afkorting HEV staat voor hybride voertuig, ook “full hybrid” genoemd. In dit geval is de elektromotor in staat om het voertuig onder bepaalde omstandigheden enkele kilometers zelfstandig voort te bewegen. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden levert dit type aandrijflijn een aanzienlijke brandstofbesparing op, vooral in de stad. De batterij van de elektromotor wordt opgeladen tijdens het vertragen en remmen. Op bepaalde momenten kan ze ook worden gevoed door de verbrandingsmotor.

 

Voordelen

Aankoopprijs

Gebruiksgemak (opladen niet nodig)

 

Nadelen

Beperkt elektrisch rijbereik

Vaak weinig dynamisch karakter van het hybridesysteem

 

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle

De afkorting PHEV staat voor een hybride voertuig dat je moet inpluggen om zijn batterij op te laden. Om echt zuinig te zijn is een plug-inhybride bedoeld voor bestuurders voor wie de elektrische actieradius van zo’n dertig tot honderd kilometer – afhankelijk van het model – volstaat voor hun dagelijkse verplaatsingen. Idealiter gebruik je de verbrandingsmotor (op benzine of – eerder zeldzaam – diesel) alleen voor “uitzonderlijke” ritten, zoals op vakantie. Om er het maximale uit te halen moet je echter de batterij thuis of op het werk kunnen opladen. Want als die eenmaal leeg is, profiteer je niet alleen niet langer van het volledige vermogen van het systeem (aangezien de elektromotor niet meer werkt), maar vormen de batterij en de elektromotor ook een ‘dood gewicht’ dat de auto aanzienlijk zwaarder maakt. Het brandstofverbruik van plug-inhybrides die alleen op de verbrandingsmotor rijden, kan dan ook pijlsnel oplopen, met een serieuze impact op de TCO.

 

Voordelen

2 auto’s in 1: elektromotor en brandstofmotor

Vermindering van het brandstofverbruik en de uitstoot, bij goed gebruik

 

Nadelen

Hoog brandstofverbruik zodra de batterij leeg is: je moet opladen, en dus laadpunten ter beschikking hebben

Hoog gewicht

 

BEV: Battery Electric Vehicle

BEV staat voor batterij-elektrisch voertuig. Waarom batterij-elektrisch? Omdat er ook elektrische voertuigen zijn die op waterstof rijden, dankzij een brandstofcel (FCEV of Fuel Cell Electric Vehicle). Hoewel er enkele uitzonderingen zijn, kan een batterij-elektrische auto geschikt zijn voor bijna iedereen. Van de bestuurder die maar een paar kilometer per dag aflegt en maar één keer per week oplaadt, tot degene die veel rijdt en de stekker in het stopcontact steekt zodra de gelegenheid zich voordoet. Het moeten opladen (lees hier ons artikel daaromtrent) kan weliswaar beperkingen met zich meebrengen en nieuwe reflexen vereisen. Maar het rijbereik van elektrische auto’s is de afgelopen jaren spectaculair verbeterd, waarbij de beste modellen (op papier) meer dan 700 km halen.

 

Lees ook: Alles over het opladen van een elektrische auto

 

In België worden elektrische auto’s tot nader order nog fiscaal aangemoedigd. In Brussel en Wallonië betaal je voor elektrische voertuigen het minimumbedrag qua BIV en verkeersbelasting. In Vlaanderen zijn ze daar zelfs volledig van vrijgesteld. En tot 1 januari 2027 zullen elektrische auto’s (batterij- of waterstofauto’s) ook de enige zijn die een maximale fiscale aftrekbaarheid van 100% genieten. De onderhouds- en gebruikskosten liggen over het algemeen ook lager dan die van een voertuig met verbrandingsmotor.

 

Voordelen

Minimale of geen verkeersbelasting en een gunstige fiscaliteit

Geen plaatselijke vervuiling afkomstig van de motor

Lage onderhoudskosten

 

Nadelen

Veroorzaakt soms nog stress (rijbereik, laadmogelijkheden)

Aankoopprijs

Hoog gewicht

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels