Bij Bicyclic is de passie voor fietsen geen inhoudsloze term. En het is precies deze passie die de teams willen overbrengen op hun klanten. “Fietsen heeft vele voordelen, zowel op het gebied van gezondheid, tijdbesparing op de weg voor korte ritten, maar ook economisch in vergelijking met de prijs van een auto en brandstof”, verklaart Felix Mockel, B2B Manager bij Bicyclic. “Dit is wat we bedrijven duidelijk willen maken. Met ons Bicyclic Lease-aanbod willen we hen ondersteunen in hun overgang naar zachte mobiliteit via fietsleasing. Door voor deze formule te kiezen, kiezen het bedrijf en de werknemer voor gemoedsrust omdat alles is inbegrepen in de maandelijkse huurprijs: verzekering, bijstand, onderhoud, enz. We bieden ook ondersteuning door testdagen in bedrijven te organiseren zodat werknemers de fietsen kunnen ontdekken en we hebben ook een Bike Lease Policy ontwikkeld die bedrijven kunnen gebruiken of aanpassen volgens hun behoeften. We moeten het bedrijven zo gemakkelijk mogelijk maken om de fiets te integreren. Het voordeel van een structuur als de onze is dat wij geen financiële speler zijn. Als fietsspecialist bieden wij een complete service, van ondersteuning bij het opzetten van het ‘fietsplan’ van een bedrijf tot het onderhoud en de reparatie van de geleverde fietsen, inclusief verzekering.”
Het aanbod van Bicyclic is ook financieel voordeliger omdat het intern door een fietsenhandelaar wordt ontwikkeld, zonder tussenpersonen voor verzekering, onderhoud en maandelijkse betalingen. “Ons product is gericht op bedrijven en zelfstandigen in de buurt van onze winkels, aan wie wij een lokale service bieden die wordt geleverd door mensen uit het vak. Ons credo is ondersteuning.”
Cafetariaplan, mobiliteitsbudget of loonsruil
Er zijn verschillende manieren om die integratie van de fiets te vergemakkelijken. “Er is uiteraard het mobiliteitsbudget, maar niet alleen dat. We zien ook veel bedrijven die hun personeel een fiets aanbieden via bijvoorbeeld een cafetariaplan of via een ruil van een deel van het nettoloon”, legt Anthony Agnoli, B2B Key Account Manager, uit. “In elk geval is het altijd voordeliger dan een fiets privé aan te kopen. En de gebruiker heeft de mogelijkheid om de fiets aan het einde van het contract, meestal 36 maanden, tegen een zeer aantrekkelijke prijs over te kopen.”
Een fiets van 150 euro per maand kost de werknemer bijvoorbeeld slechts 60 tot 65 euro, wat wordt ingehouden op zijn nettosalaris. Dat is 40-60% minder dan een privé-aankoop.
“Voor de werkgever is het een belastingneutrale operatie omdat de fiets 100% aftrekbaar is en de uitwisseling gebeurt door de brutokosten van de werknemer te verlagen”, voegt Felix Mockel toe.
Nabijheid tot klanten
Om zijn leiderschap te versterken is Bicyclic onlangs gefuseerd met de nummer 2 op de markt, Barracuda. Samen hebben de twee merken nu 13 winkels verspreid over Wallonië en het Brussels Gewest. En dit is nog maar het begin, want de nieuwe entiteit is van plan haar activiteiten uit te breiden in gebieden waar zij in Wallonië nog niet aanwezig zijn. Het doel is om een uitgebreid netwerk van winkels dicht bij de klanten te hebben en een zeer breed assortiment kwaliteitsfietsen en accessoires te blijven aanbieden.
Felix Mockel
Anthony Agnoli (+32 471 39 36 03)