Gepubliceerd op 12 August 2022 om 09h30
Door Damien Malvetti

Binnenkort een belasting op thuisladen van elektrische bedrijfswagens?

Bestuurders met een bedrijfswagen hebben vaak een oplaadpunt thuis en krijgen van hun werkgever een vergoeding voor de elektriciteit die zij voor het opladen gebruiken. Volgens SD Worx, geïnterviewd door onze collega’s van L’Echo, kan deze terugbetaling binnenkort onderworpen worden aan een belasting…

|||||
||||| © Volvo C40 Recharge

Elke eigenaar van een elektrische bedrijfswagen die zijn voertuig thuis oplaadt aan een home charger – meestal ter beschikking gesteld door zijn werkgever – ontvangt van zijn bedrijf een financiële vergoeding voor de energie die thuis wordt gebruikt om het voertuig op te laden. Het bedrag van deze vergoeding wordt vastgesteld op basis van de tarieven die door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) worden berekend. Specialisten van het Sociaal Secretariaat van SD Worx hebben echter aan L’Echo uitgelegd dat er een addertje onder het gras zit bij deze forfaitaire vergoeding.

Dat komt omdat slimme oplaadstations de hoeveelheid elektriciteit registreren die voor het opladen wordt gebruikt, ongeacht de kosten. Deze kosten kunnen van huis tot huis verschillen, omdat niet alle huishoudens dezelfde energieleverancier hebben en sommige huizen ook zonnepanelen hebben… Het bedrag van deze vergoeding zou dus per geval moeten worden berekend, wat vervelend zou zijn, om niet te zeggen onmogelijk!

Kortom, de belastingdienst is van mening dat sommige huishoudens een forfaitaire vergoeding krijgen die te hoog is in vergelijking met de werkelijke kosten van hun elektriciteit en wil voor deze huishoudens een belasting invoeren op het gedeelte van dit bedrag dat hoger is dan de werkelijke kosten. Dit is iets om op te volgen, maar het debat ziet er nu al moeilijk uit. Tenzij bedrijven besluiten thuis opladen niet langer te vergoeden en alleen opladen op kantoor of in openbare stations toe te staan. De komst van modellen met een grotere actieradius (ongeveer 600 km) maakt deze oplossing nu al haalbaarder. Als bestuurders echter te vaak opladen op het openbare netwerk, kan de TCO van elektrische auto’s snel oplopen…

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels