Gepubliceerd op 21 November 2022 om 08h19
Door Damien Malvetti

Bolt voegt nieuwe veiligheidsfuncties toe in app: Veiligheid voor zowel bestuurders als gebruikers

Zes maand geleden heeft step-leverancier Bolt haar taxiplatform in Brussel gelanceerd. De veiligheid van zowel de gebruikers als bestuurders zijn van groot belang bij Bolt, en daarom ontwikkelt de mobiliteitsspeler enkele nieuwe functies die de veiligheid bij beide partijen bevordert. De functies die Bolt ontwierp zijn: het delen van ritten, het afschermen van contactgegevens, een SOS-knop en de verificatie van de chauffeur.

In februari dit jaar lanceerde Europees mobiliteitsplatform Bolt hun taxiplatform in Brussel. Hiermee breidde het bedrijf de huidige mobiliteitsopties uit en kan men sindsdien ook bij Bolt terecht voor langere trajecten. Bolt is de eerste mobiliteitsspeler in België die VVB (Voertuigen Verhuur met Bestuurder) en taxi’s samenbrengt in één app.

Veiligheid is een kernwaarde voor Bolt en het mobiliteitsplatform zet zich voortdurend in om de veiligheid van zowel de bestuurders als de passagiers te verbeteren. Daarom ontwikkelde de Europese superapp enkele functies die de veiligheid van zowel gebruikers als de chauffeurs garanderen. Vanaf vandaag genieten gebruikers en bestuurders van Bolt van vier nieuwe functies: het delen van rit, het afschermen van contactgegevens, een SOS-knop en het verifiëren van de chauffeur.

Nieuwe veiligheidsvoorzieningen
Hoewel slecht gedrag bijna nooit voorkomt, is het belangrijk dat mensen die gebruik maken van een Bolt-taxi, zich altijd veilig voelen. Zo wil Boltmensen aanmoedigen om minder afhankelijk te zijn van hun eigen auto. De veiligheid van de passagiers is dus van groot belang. Maar ook de chauffeurs worden niet vergeten, want ook zij kunnen zich onveilig voelen. Bolt wil ervoor zorgen dat de veiligheid van de gebruiker niet ten koste gaat van de bestuurder en ontwikkelde daarom dus veiligheidsfuncties die gebruikt kunnen worden door beide partijen.

  • Het verifiëren van de chauffeur: de bestuurders van Bolt worden verschillende keren gecontroleerd en gescreend. Hierbij wordt onder andere gekeken of ze gelicenseerd zijn. Gebruikers hebben de mogelijkheid om een melding te sturen wanneer de geregistreerde bestuurder niet overeenkomt met de persoon die achter het stuur zit. Deze melding zet het authenticatieproces dan in gang.
  • De SOS-knop: Mocht het zo zijn dat een gebruiker of bestuurder zich onveilig voelt, kunnen zij een SOS-knop indrukken die hen onmiddellijk in contact brengt met de politie. Daarna worden ook het klantenserviceteam en het lokale team op de hoogte gebracht en wordt het incident behandeld met voorrang.
  • Het afschermen van de contactgegevens: De gebruiker en de bestuurder kunnen alvorens de rit contact met elkaar opnemen zonder hun telefoonnummer bekend te maken. Geen van beide heeft na de rit toegang tot die contactgegevens.
  • Het delen van de rit: Zowel de chauffeur als de passagier kunnen een link delen met hun real time reisinformatie. Deze link kan  via WhatsApp, e-mail, SMS en Telegram gedeeld worden. Er kan voor elke nieuwe rit een nieuwe link aangemaakt worden en iedereen die op de link klikt, kan de rit meteen volgen. Het is voor diegene die de link ontvangt zelfs niet nodig om de Bolt-app te downloaden. Deze functie geeft geen onnodige informatie vrij, aangezien hij enkel de vooruitgang van de rit bijhoudt. Ook dit kenmerk dient als een extra vorm van beveiliging.

“Wij zijn voortdurend op zoek naar diensten en functies die het veiligheidsecosysteem verbeteren. Dergelijke incidenten zijn zeker niet de norm, maar er is slechts één slechte ervaring nodig om een chauffeur of een passagier ervan te weerhouden om nog gebruik te maken van onze diensten. Met elke nieuwe veiligheidsfunctie die we ontwikkelen, hopen we dit klein aantal incidenten de kop in te drukken. Zo willen we ervoor zorgen dat elke rit aangenaam is voor iedereen”, aldus Laurent Pantusa, country manager Ride Hailing Bolt Belgium.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels