Gepubliceerd op 3 January 2025 om 13h47
Door Damien Malvetti

BYD YangWang U9: een hypercar met 1.300 pk die op 3 wielen kan rijden!

Er wordt nog vaak gezegd dat elektrische auto’s niet doen dromen, met name vanwege het gebrek aan motorgeluid. Maar de YangWang U9 zou de tegenstanders weleens op andere gedachten kunnen brengen… Met zijn 1.300 pk, zijn hypercar-achtige look en zijn verbazingwekkende capaciteiten opent hij de weg naar een nieuw tijdperk van elektrische voertuigen en belooft hij de ervaring en het plezier van autorijden opnieuw te definiëren.

Als je nog nooit van YangWang hebt gehoord, is dat normaal. Het is namelijk een zustermerk van BYD, binnen de BYD Group naast onder andere Denza. YangWang, het vierde merk binnen de BYD-groep, is opgericht in 2022 en heeft al veel indruk gemaakt met slechts één model: de U8. Deze grote SUV, die werd voorgesteld op het Autosalon van Genève in 2024, wordt dankzij zijn 1.180 pk beschouwd als de krachtigste volledig elektrische SUV op de markt, en is zelfs in staat om op het water te drijven en zich in amfibiemodus te verplaatsen over een afstand van 180 km. Hij kan zich met andere woorden uit gelijk welk lastig parket bevrijden.

U9: een sportieveling met 1.300 pk

Naast dit model omvat het gamma van YangWang ook de U7, een topklasseberline met een vermogen van 1.200 pk, en vooral de U9, een hypercar met een extreem lage Cx (0,95) en een vermogen van meer dan 1.300 pk.

Met dat vermogen en een koppel van 1.680 Nm kan hij in slechts 2,36 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 300 km/u.

De U9 is uitgerust met een blade-batterij van 80 kWh en is gebaseerd op het e4th-platform van BYD, wat betekent dat hij een motor per wiel heeft. Een speciale ophanging werd ontwikkeld waardoor de auto bijna permanent horizontaal blijft, zelfs als hij met slechts drie wielen zou rijden.

De bolide claimt een actieradius van 450 km volgens de Chinese homologatie, wat in WLTP-modus voor Europa in de buurt van 350 tot 400 km zou moeten liggen. Het is nog niet volledig bevestigd dat hij in Europa op de markt komt, maar BYD laat verstaan dat dat niet lang meer zou duren. In de tussentijd laat deze EV zien hoe ver autotechnologie – en elektrische technologie in het bijzonder – nog kan gaan, en dat auto’s nog steeds in staat zijn om ons te doen dromen!

Maar het prijskaartje, dat naar verluidt rond de 230.000 euro zal liggen, zal die droom wellicht snel de kop indrukken…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels