Gepubliceerd op 26 February 2024 om 17h49
Door Damien Malvetti

Renault R5 E-Tech, MG3 en zelfs een elektrische amfibie-SUV van BYD: alles over de nieuwigheden van het salon van Genève

Dit jaar maakte het salon van Genève zijn comeback na een afwezigheid van 3 jaar. Het evenement heeft veel van zijn glans verloren, maar het was niettemin een gelegenheid om een aantal langverwachte nieuwe producten te presenteren, waaronder Renaults R5 E-Tech of de komst van een nieuw elektrisch topmerk, IM.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| © |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Samen met de Mondial de Paris was het salon van Genève lange tijd een hoogmis van de auto-industrie. Maar net als het Franse evenement werd het tijdens de Covid-jaren op een laag pitje gezet. Als gevolg daarvan stuurden de meeste constructeurs jun kat toen het zijn comeback maakte. Alleen MG, Renault/Dacia, BYD en Isuzu zijn er aanwezig, naast Silence, Microlino, een reeks autotuners, supercars en oldtimers.

Voorafgaand aan de opening van het salon vond ook de Car of the Year 2024-prijsuitreiking plaats, waar de Renault Scénic E-Tech Electric tot winnaar werd bekroond.

De comeback van de mythische R5

Maar ook de nieuwigheden waren niet van de minste, want Renault stelde er de erg langverwachte R5 E-Tech Electric voor, de volledig elektrische herinterpretatie van zijn legendarische stadsauto. “Met de R5 willen wij elektrisch rijden democratiseren”, verklaarde Luca de Meo, algemeen directeur van Renault. “Deze kleine auto met een betaalbaar prijskaartje (rond de 25.000 euro, nvdr.) moet ons in staat stellen om volume te halen. Dat was trouwens al het concept van de Renault 5 van destijds.”

Die Renault 5 was ooit 10 jaar lang de bestverkochte auto van Frankrijk, en over heel zijn carrière werden er toch meer dan 1 miljoen exemplaren van gebouwd.

Met dit nieuwe model van 100% Europese makelij mikt Renault dus hoog en heeft het aan ambitie geen gebrek. Het moet gezegd dat de kleine R5, boven op zijn innemende snuit, zijn retrolook, zijn flitsende kleuren en zijn agressieve prijsstelling, nog een paar troeven achter de hand heeft. Zoals de mogelijkheid om in twee richtingen te laden (V2G), of de digitale begeleider Reno, die een hele reeks veelgestelde vragen kan beantwoorden en voortdurend wordt gevoed door chatGPT.

De R5 blijft een compacte auto, maar heeft 5 deuren. De zitplaatsen achterin zijn echter zeer beperkt. De stoelen kunnen worden bekleed met een elegante ‘blue jeans’-stof, die doet denken aan een speciale editie van de Super 5 van weleer. Het interieur is voornamelijk bekleed met harde kunststoffen, maar de montage is foutloos en boven de middenconsole zien we een zeer aantrekkelijk dubbel scherm.

Op technisch vlak biedt de R5 een batterij van 52 kW en een vermogen van 70, 90 of 110 kW. Het opgegeven rijbereik bedraagt 400 km, AC-opladen is mogelijk aan 11 kW en DC-opladen tot 80 of 100 kW.

Dacia 

En dan is er nog dit model, waar misschien wel net zo reikhalzend naar werd uitgekeken als naar de R5: de nieuwe Duster. Dacia verhoogt opnieuw de lat voor zijn derde generatie. De nieuwe Duster maakt gebruik van het CMF-B platform van de Jogger en de Sandero en pakt uit met een geheel nieuw design dat hem er zowel robuuster als kwalitatiever doet uitzien. Het formaat blijft ongewijzigd, maar de koffer wordt een paar liter groter (472 liter). Het interieur oogt ook aangenamer, maar vooral onder de motorkap verandert er veel. De nieuwe Duster is verkrijgbaar als Eco-G 100 pk (benzine/LPG) en binnenkort ook als een 140 pk sterke hybrideversie met microhybridisatie op 48 volt. Dit alles voor een prijs vanaf minder dan 20.000 euro voor de instapversie.

Dankzij de toevoeging van deze hybrideversies zou de Duster weleen zijn plaats kunnen vinden in sommige car-policies.

Een andere nieuwigheid op de Dacia-stand is de nieuwe Spring. Deze nog recente elektrische stadsauto heeft een facelift gekregen, waarbij de stylingkenmerken van de nieuwste modellen in het Dacia-gamma zijn overgenomen. Vrijwel geen enkel element van het design of het koetswerk is overgenomen van de vorige generatie, inclusief het interieur, dat ook aan kwaliteit heeft gewonnen.

Onderhuids blijven de technische kenmerken echter ongewijzigd.

 

BYD

Het Chinese merk stelde een hybrideversie voor van zijn kersverse Seal-U, die echter bij ons niet zal worden ingevoerd. De grote SUV Tang ondergaat een kleine visuele en technische update. Hij krijgt een nieuw gesloten radiatorrooster, een nieuwe multimedia-interface die veel intuïtievere, meer user-friendly en responsiever is, en vooral een nieuwe batterij. De bruikbare capaciteit is verhoogd tot 108,8 kWh, waardoor de auto nu een rijbereik tot 530 km kan voorleggen.

Op het salon van München eind 2023 had BYD al een model van zijn premiummerk Denza voorgesteld, maar in Genève zetten een ander merk van de groep, dat nog hoger gepositioneerd is, zijn eerste stappen: Yangwang. Het eerste model dat werd onthuld, is de U8, een enorme elektrische SUV met bijna 1.200 pk en een range extender, die in slechts 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. De batterij heeft een capaciteit van 49 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 180 km, maar wordt tijdens het rijden opgeladen dankzij de viercilinder-verbrandingsmotor. Volgens het merk kun je dankzij de combinatie van de twee tot 1.000 km rijden zonder te moeten tanken.

Het design is verzorgd. De U8 ziet eruit als een Land Rover Defender, maar voegt details toe die hem exclusief en luxueus maken. Ook het interieur straalt kwaliteit uit.

Het bijzonder aan de U8 is dat hij ook kan drijven of varen, met snelheden tot 3 km/u, zonder het risico te lopen zijn systeem te beschadigen. BYD heeft de komst van dit merk naar België nog niet bevestigd, evenmin als die van Denza.

MG

Op de MG-stand presenteerde het merk naast de elektrische roadster Cyberster, die we al in München hadden gezien, zijn nieuwe MG3, een kleine stadsauto die nu eens niet elektrisch, maar full hybrid is. Achter de naam Hybrid+ gaat een zelfopladende hybride aandrijflijn schuil die is uitgerust met een batterij van 1,83 kWh en een benzinemotor van 1,5 liter. Het gecombineerde vermogen zou 194 pk bedragen, het brandstofverbruik 4,4 liter/100 km en de CO2-uitstoot 100 g/km.

Maar het grote nieuws op de MG-stand is de aanwezigheid van een nieuw merk van de SAIC-groep, IM, voor Intelligent Mobility, dat zich profileert als een premiumtak van MG en vanaf 2025 bij ons verkrijgbaar zal zijn. We vertellen u binnenkort alles over IM in een exclusief interview met Aiden He, CEO van MG Motor BeNeLux.

 

Lucid

Het 100% elektrische merk Lucid was ook van de partij. Naast de 2 Air-berlines die al in sommige landen te koop zijn, presenteerde het exclusief zijn nieuwe SUV Gravity. Die heeft een rijbereik van 700 km. Er worden twee versies aangeboden: een single motor met 440 pk en een dual motor met 800 pk. De accucapaciteit is nog niet bekendgemaakt. Over de komst van Lucid naar België is nog geen duidelijkheid. “België is een van de landen waar we ons in de nabije toekomst willen vestigen, maar voor het zover is, concentreren we ons eerst op de landen waar we al aanwezig zijn, waaronder Nederland”, vertelde een vertegenwoordiger van het merk. Nog even geduld dus…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels