Gepubliceerd op 30 April 2024 om 16h01
Door Maxime Pasture

Fleetmarkt 2024: wat zijn de grootste uitdagingen en de huidige trends?

Een groeiende belangstelling voor het mobiliteitsbudget, telematica, (moeilijke) elektrificatie van het wagenpark, toename van operationele leasing, enzovoort: de ‘Mobility & Fleet Barometer’ van het kenniscentrum van Arval schetst een interessant beeld van de fleetmarkt in 2024.

link2fleet kondigde het enkele dagen geleden al aan: volgens een peiling van HLN en VTM Nieuws wil 60% van de Vlamingen de bedrijfswagen afschaffen. Daar voegden we wel enige nuance aan toe. En de jaarlijkse “Mobility & Fleet Barometer” van het Arval Mobility Observatory lijkt het met ons eens te zijn. De omvang van het bedrijfswagenpark is namelijk relatief stabiel in Belgische bedrijven. Ze vertoont zelfs een lichte groei: 91% van de wagenparkbeheerders verwacht dat hun wagenpark de komende drie jaar stabiel zal blijven of zal toenemen. 43% van de bedrijven zegt dat de toename van hun wagenpark rechtstreeks verband houdt met de personeelsbehoeften. De bedrijfswagen blijft dus populair, ook al brengt hij een aantal uitdagingen met zich mee.

De nadelen van een EV: een hoge aankoopprijs en te installeren laadpunten

4 op de 10 ondervraagde Belgische bedrijven heeft al hybride (HEV) of oplaadbare hybride (PHEV) voertuigen opgenomen in zijn vloot. 1 op 5 heeft al volledig elektrische voertuigen (BEV).

“Uit het onderzoek komen 3 belangrijke redenen naar voren waarom bedrijven overstappen van conventionele verbrandingsmotoren op geëlektrificeerde voertuigen: de invoering van lage-emissiezones en de daaruit voortvloeiende beperking om overal te mogen rijden, de brandstofkosten en, op de derde plaats, de impact op het milieu. Voor lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) is de situatie enigszins anders. In dit geval komen de brandstofkosten op de eerste plaats, gevolgd door de TCO en de fiscaliteit”, legt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium uit.

De hoge aankoopprijs van elektrische auto’s en de noodzaak om oplaadpunten te installeren, houden wagenparkbeheerders nog steeds tegen. Toch schatten ze dat een vijfde van hun wagenparken binnen 3 jaar geëlektrificeerd zal zijn.

Steeds meer operationele leasing

“Operationele leasing”, waarbij voertuigen volledig worden beheerd door leasingbedrijven, is de populairste vorm van financiering voor bedrijfswagens, en blijft terrein winnen. 2 op de 5 wagenparkbeheerders zegt meer gebruik te willen maken van operationele leasing. In grote bedrijven loopt dit cijfer op tot de helft van alle wagenparkbeheerders. Yves Ceurstemont: “Een mogelijke verklaring ligt in de onzekerheid rond de restwaarde van elektrische auto’s. De leasemaatschappij biedt transparantie en advies over de totale eigendomskosten en neemt de operationele risico’s op zich, inclusief de restwaarde van de auto.”

1 bedrijf op 5 kiest voor het mobiliteitsbudget

Bijna 8 op 10 Belgische bedrijven bieden nu alternatieve mobiliteitsoplossingen aan voor woon-werkverkeer. Deel- en leasefietsen staan op de eerste plaats. 1 op 5 bedrijven zegt ook een mobiliteitsbudget aan te bieden (of zal dat doen).

“Vandaag de dag biedt een sterk personeelsbeleid een breed scala aan gepersonaliseerde mobiliteitsopties”, aldus Yves Ceurstemont. Hij voegt eraan toe: “Dit aanbod speelt een steeds belangrijkere rol bij het rekruteren en behouden van werknemers. In de praktijk kunnen werknemers hun eigen keuzes maken in lijn met het interne beleid, of kiezen voor een mobiliteitsbudget als dat beter aansluit bij hun behoeften. Naast de bedrijfswagen krijgt de werknemer bijvoorbeeld toegang tot een abonnement voor een deelfiets, een deelauto of openbaar vervoer, financiering voor verblijfskosten, enzovoort.” ​

De 3 grootste uitdagingen

Volgens de barometer 2024 van het Arval Mobility Observatory zijn dit de 3 grootste uitdagingen voor fleetmanagers:

  1. Het voortzetten van de transitie naar alternatieve aandrijvingen.
  2. De impact van lage-emissiezones (LEZ).
  3. Het aanmoedigen van bestuurders om meer verantwoord te rijden.

Om dat laatste doel te bereiken, doen Belgische bedrijven nog niet massaal een beroep op technologische oplossingen zoals telematica. Het moet gezegd dat het verzamelen van gegevens, zelfs als het verbeteringen mogelijk maakt, een gevoelig onderwerp blijft. Anderzijds maakt één bedrijf op drie gebruik van telematica of is het van plan dit te doen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels