Gepubliceerd op 2 May 2024 om 17h25
Door Kevin Kersemans
Experten gelinkt :

Renault Symbioz: enkel als hybride

Renault heeft de Symbioz onthuld. De nieuweling volgt geen bestaand model op, maar komt het SUV-gamma van de constructeur uitbreiden. Opmerkelijk: hij is er enkel als hybride, en dus niet volledig elektrisch.

De Symbioz komt tegelijk het aanbod van Renault in het C-segment versterken en het SUV-gamma van het Franse merk uitbreiden. Met zijn lengte van 4,41 meter zit hij pal tussen de zopas flink gefacelifte Captur en de Austral in. Technisch rust de Symbioz op de verlengde versie van het CMF-B-platform, waar onder andere ook de Arkana op rust.

Van die laatste neemt hij ook het E-Tech Full Hybrid-aandrijfgeheel over. Dat combineert een atmosferische 1.6 met twee elektromotoren en een speciale versnellingsbak met klauwkoppelingen, goed voor een gecombineerd vermogen van 145 pk en een gecombineerd WLTP-verbruik van 4,6 l/100 km.

Wat het koetswerk betreft, met zijn opvallend scherpe lijnen, sluit de Symbioz duidelijk aan bij de andere modellen die Renault introduceerde sinds het aantreden van Gilles Vidal als designhoofd van het merk. Vooraan wordt de Symbioz gekenmerkt door horizontaal uitgerekte koplampen die met elkaar verbonden worden door een zwarte strook om de auto visueel breder te maken. Ook de achterlichten benadrukken de breedte van het koetswerk.

Flinke interieur- en laadruimte

Renault belooft een interessante binnenruimte, maar ook een ruime koffer. Die laatste biedt dankzij een over 16 cm verschuifbare achterbank een volume tot 624 liter onder het bagagescherm. Met de bank helemaal naar achteren en dus meer ruimte voor de passagiers is dat nog 492 liter en met de achterste plaatsen in twee ongelijke delen neergeklapt beschik je over 1.582 liter voor het vervoer van grote spullen.

Het interieur zou ook moeten baden in het licht, want de Symbioz is standaard uitgerust met het glazen Solarbay-dak dat werd ingewijd door de Rafale en de Scenic E-Tech Electric en dat door middel van vloeibare polymeerkristallen meer of minder doorzichtig kan worden gemaakt om zomer en winter het thermische comfort in het interieur te verzekeren.

Google inside

Vanaf de Techno-versie beschikt Symbioz over het multimediasysteem OpenR Link met Google-integratie, gebaseerd op Android Automotive 12. Het systeem, dat we al kennen van de Mégane E-Tech Electric, is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Het laat zich ook hier bedienen via een verticaal aanraakscherm van 10,4 duim.

Het digitale instrumentenpaneel waar de bestuurder op uitkijkt, meer 10,3 duim, maar heeft uiteraard een horizontale oriëntatie. Updates kunnen over-the-air gebeuren. Uiteraard zijn er naast de diensten die door Google worden aangeboden, zoals Google Maps en Google Assistant, tal van apps beschikbaar.

Safety Coach en My Safety Switch

Natuurlijk kan de Symbioz ook rekenen om de modernste, al dan niet verplichte rijhulpsystemen.En om de bestuurder bij te staan en het risico op ongevallen te beperken, is hij uitgerust met een instrument dat hem helpt om zich bewust te worden van zijn rijgedrag en -gewoonten. Iets dat fleetmanagers misschien als muziek in de oren zal klinken.

Het systeem geeft de bestuurder niet alleen een score tussen 0 en 100 die rekening houdt met de snelheid, het traject en de veiligheidsafstanden, maar ook gepersonaliseerd advies, zowel op het vlak van rijstijl als wat het gebruik van rijhulpsystemen betreft, om verbeterpunten voor te stellen.

Met de nieuwe My Safety Switch-knop links van het stuurwiel kan de bestuurder in een eenvoudige beweging zijn instelvoorkeuren voor maar liefst zes rijhulpsystemen tegelijk in- of uitschakelen. Zo kan hij instellen of het systeem al dan niet moet worden geactiveerd, wat het interventieniveau moet zijn, of er geluidssignalen moeten weerklinken, enzovoort.

Naar analogie met dat van andere recente Renault-modellen zal het gamma van de Symbioz rond drie uitrustingsniveaus draaien, meer bepaald Techno, Iconic en Esprit Alpine.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels