Advertisement
Gepubliceerd op 17 April 2024 om 08h15
Door Jeroen Evens

België schaalt op: snelle vooruitgang in laadfaciliteiten

België kende afgelopen jaar een opvallende groei in de infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen, met een toename van 89% in het aantal laadpunten. Deze gegevens, verzameld door de European Alternative Fuels Observatory, plaatsen België bovenaan in vergelijking met het EU-gemiddelde en onze buurlanden. Deze cijfers illustreren de snelle ontwikkeling van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in ons land, wat wijst op een doelgerichte inzet om aan de groeiende behoefte van bestuurders te voldoen.

Volgens recente cijfers is het aantal laadpunten in België met bijna 90% gestegen in een jaar tijd. Deze groei is beduidend hoger dan het gemiddelde in de Europese Unie en de ons omringende landen, waar de toename veelal onder de 50% blijft. Met name de snelladers, essentieel voor lange afstanden, hebben een indrukwekkende sprong gemaakt. De uitbreiding van deze infrastructuur is een antwoord op de groeiende adoptie van elektrische voertuigen in het land, gesteund door zowel overheidsinitiatieven als particuliere investeringen.

 

Explosieve stijging van het aantal snelladers

Vooral het aantal snelladers op gelijkstroom die meer dan 50 kW leveren, is in 2023 opvallend snel gestegen. Aan het begin van het jaar waren er 813 van dergelijke laadpalen, maar tegen het einde van het jaar was dit aantal gegroeid naar 2.328, een toename van 186%. Deze groei steekt scherp af tegen de ontwikkelingen in buurlanden, hoewel Frankrijk ook een significante stijging zag. Nederland en Duitsland ervoeren respectievelijk een groei van 45% en 76% in hetzelfde segment, wat België’s leidende positie in de uitbouw van snelle laadinfrastructuur benadrukt.

Regionale verschillen

Ondanks de nationale vooruitgang, bestaan er opvallende regionale verschillen binnen ons land. Vlaanderen loopt voorop met een dichte laadnetwerk, terwijl Wallonië en Brussel achterblijven. Zo telt Wallonië, volgens het VBO en Febiac, vijf tot zes keer minder laadpunten dan Vlaanderen. Deze ongelijkheid kan leiden tot uitdagingen in de toegankelijkheid en bruikbaarheid van elektrische voertuigen in sommige delen van het land, en benadrukt de noodzaak voor een gebalanceerde aanpak in de uitrol van infrastructuur die geen enkele regio achterlaat.

 

Toekomstperspectieven

Vooruitkijkend is het duidelijk dat ons land een leidende positie wil spelen in de elektrificatie van zijn wagenpark. Dit vereist niet alleen voortdurende investeringen in de uitbouw van meer laadpunten, maar ook in het verbeteren van de bestaande faciliteiten om ze sneller en efficiënter te maken. Bovendien is het cruciaal dat er een uniform beleid komt dat alle regio’s omvat, om zo het volledige potentieel van elektrische mobiliteit te benutten.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels