Gepubliceerd op 28 October 2024 om 06h15
Door Jeroen Evens

Case-study: De strategie achter de vloottransformatie van Colruyt Group

Fleet management is vandaag de dag meer dan het beheren van voertuigen. Het gaat om slimme strategieën die bedrijven helpen duurzamer, efficiënter en flexibeler te opereren. Colruyt Group, onder leiding van Mobility Coördinator Antoon Vander Putten, heeft hierin grote stappen gezet. In dit interview duiken we dieper in hun vlootstrategie en kijken we naar thema’s als elektrificatie, alternatieve mobiliteitsoplossingen voor werknemers en de uitdaging van het overstappen van CNG naar andere brandstoffen. Wat kunnen fleet managers leren van Colruyt Group’s vooruitstrevende aanpak?

Link2fleet: Elektrificatie is een hot topic in de fleetwereld. Hoe ver staat Colruyt Group met de elektrificatie van zijn vloot, en wat zijn de grootste uitdagingen die jullie daarbij tegenkomen?

Antoon Vander Putten: “We bieden sinds 2017 elektrische wagens aan en zijn daarin geleidelijk gegroeid. Nu is bijna ons volledige aanbod elektrisch. In het begin ging het wat traag, omdat de technologie nog niet zo ver stond, maar de mentaliteit is veranderd en de fiscaliteit speelt nu een grote rol. Vandaag is ongeveer 90% van ons aanbod volledig elektrisch en kiest zo’n 65-70% van de medewerkers voor een elektrische wagen. Gezien de grootte van onze vloot (4.000 wagens) en het aantal medewerkers (30.000), laten we nog wat ruimte voor alternatieve technologieën. Ongeveer 25% van onze vloot is volledig elektrisch, 50% hybride, en de rest (25%) rijdt op diesel of CNG. Dit komt deels doordat onze wagens zes jaar of tot 200.000 km in gebruik zijn, wat de transitie een beetje vertraagt.”

 

L2F: Kan je iets meer vertellen over het mobiliteitsbudget bij Colruyt Group? Hoe is dit geïmplementeerd en welke alternatieve mobiliteitsopties biedt het jullie werknemers?

A.V.P.: “Vanwege de onduidelijkheden in de wetgeving hebben we de eerste jaren na de introductie van het federale mobiliteitsbudget een afwachtende houding aangenomen. In 2023 hebben we een pilootproject opgezet voor een groep medewerkers die al afstand hadden gedaan van hun bedrijfswagen, en vanaf november zal een mobiliteitsbudget aangeboden worden aan onze werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. We richten ons vooral op pijler 2 en 3 van het mobiliteitsbudget. Het implementeren hiervan zal echter wat tijd kosten.”

© Antoon Vander Putten, Mobility Coördinator bij Colruyt Group

L2F: Het klinkt alsof jullie veel vooruitgang boeken met elektrificatie, ondanks enkele obstakels. Hoe zit het met andere duurzame mobiliteitsopties zoals deelmobiliteit?

A.V.P.: “We moedigen onze medewerkers zoveel mogelijk aan om duurzaam naar het werk te komen. We hebben een eigen vloot van deelwagens en deelfietsen die medewerkers kunnen reserveren. Er is soms vraag naar bijvoorbeeld Cambio-abonnementen, maar we hebben gekozen om het mobiliteitsbudget aan te bieden vanwege het brede aanbod aan mobiliteitsvormen. Zo kunnen werknemers hun eigen mobiliteitskeuzes maken. Daarnaast kunnen onze medewerkers ook gebruikmaken van Blue-bike voor verplaatsingen.”

 

L2F: Colruyt Group heeft natuurlijk een breed scala aan werknemers, zowel in stedelijke gebieden als op grotere afstanden. Hoe gaan jullie om met de verschillende mobiliteitsbehoeften van deze groepen?

A.V.P.: “Onze winkelmedewerkers wonen vaak lokaal en maken gebruik van ons fietsprogramma: ze krijgen een gratis fiets plus een fietsvergoeding. Daarnaast hebben we al lange tijd een carpoolprogramma, vooral op locaties waar in shifts wordt gewerkt. Via een platform (carpool.be in samenwerking met Mpact, nvdr.) kunnen medewerkers collega’s vinden om mee te carpoolen, wat ook fiscaal voordelig is.”

L2F: Oplaadinfrastructuur is cruciaal bij de overgang naar elektrische voertuigen. Hoe heeft Colruyt Group zijn parkeerplaatsen aangepast om te voorzien in voldoende laadcapaciteit, en met welke partners werken jullie hiervoor samen?

A.V.P.: “Een paar jaar geleden, toen we begonnen met het aanbieden van plug-in hybride wagens, hebben we besloten vooruit te plannen en prognoses te maken. Het resultaat? Drie jaar geleden installeerden we het grootste laadplein van België, met meer dan 100 laadpunten. Dit bleek al snel onvoldoende en is ondertussen dubbel zo groot. Bijna al onze winkels hebben nu laadinfrastructuur, maar de uitdaging blijft om zowel medewerkers als klanten te bedienen. We hebben ook thuislaadpunten geïnstalleerd voor quasi alle medewerkers met een elektrische wagen. En dat zijn er toch bijna een duizendtal!”

 

L2F: De Colruyt Group heeft een geschiedenis met CNG-voertuigen, onder andere met een cng-netwerk van tankstations. Nu de prijzen voor CNG minder aantrekkelijk zijn geworden door de geopolitieke situatie, hoe heeft Colruyt Group hierop gereageerd? Zijn er al stappen gezet om deze voertuigen te vervangen?

A.V.P.: Door de crisis zijn we gestopt met het aanbieden van CNG-voertuigen. Die prijsverhoging was inderdaad lastig, maar we waren ervan overtuigd dat die zouden stabiliseren. En dat is nu het geval. Vandaag kost aardgas zo’n 1,7 euro per kilo, en je verbruikt een vijftal kilo per 100 km. Het totale kostenplaatje is dus vergelijkbaar met het gebruik van diesel en benzine. Daarom blijven we de voertuigen gebruiken die nu in omloop zijn, maar we bieden geen nieuwe CNG-voertuigen meer aan.”

 

L2F: Bij wijze van afsluiter werp ik je nog een kluif van een vraag toe, Antoon. Hoe ziet de Colruyt Group fleet management evolueren in de komende jaren? En wat zijn volgens jou de sleutels tot succes voor bedrijven om een succesvolle mobiliteitsstrategie voor hun werknemers te ontwikkelen?

A.V.P.: “Wel, onzekerheid is een vast onderdeel van ons werk als vlootbeheerder, omdat de wetgeving snel kan veranderen. De grootste uitdagingen blijven: hoe vergoeden we correct het elektriciteitsverbruik van medewerkers? Wat betreft het mobiliteitsbudget zullen we blijven aftasten en de populariteit ervan opvolgen. Ook willen we de medewerkers die geen bedrijfswagen krijgen, niet uit het oog verliezen. Maar, een duidelijk wettelijk kader ontbreekt hier nog. De sleutel tot succes? Durf te experimenteren! Probeer pilootprojecten uit, luister naar je medewerkers en raadpleeg gespecialiseerde partijen. Zorg daarnaast voor een duidelijke strategie, vooral op het vlak van duurzaamheid.”

 

L2F: Heel erg bedankt voor je tijd, Antoon. Veel succes verder!

A.V.P.: “Met veel plezier!”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.

Gelijkaardige artikels