Link2fleet: Elektrificatie is een hot topic in de fleetwereld. Hoe ver staat Colruyt Group met de elektrificatie van zijn vloot, en wat zijn de grootste uitdagingen die jullie daarbij tegenkomen?
Antoon Vander Putten: “We bieden sinds 2017 elektrische wagens aan en zijn daarin geleidelijk gegroeid. Nu is bijna ons volledige aanbod elektrisch. In het begin ging het wat traag, omdat de technologie nog niet zo ver stond, maar de mentaliteit is veranderd en de fiscaliteit speelt nu een grote rol. Vandaag is ongeveer 90% van ons aanbod volledig elektrisch en kiest zo’n 65-70% van de medewerkers voor een elektrische wagen. Gezien de grootte van onze vloot (4.000 wagens) en het aantal medewerkers (30.000), laten we nog wat ruimte voor alternatieve technologieën. Ongeveer 25% van onze vloot is volledig elektrisch, 50% hybride, en de rest (25%) rijdt op diesel of CNG. Dit komt deels doordat onze wagens zes jaar of tot 200.000 km in gebruik zijn, wat de transitie een beetje vertraagt.”
L2F: Kan je iets meer vertellen over het mobiliteitsbudget bij Colruyt Group? Hoe is dit geïmplementeerd en welke alternatieve mobiliteitsopties biedt het jullie werknemers?
A.V.P.: “Vanwege de onduidelijkheden in de wetgeving hebben we de eerste jaren na de introductie van het federale mobiliteitsbudget een afwachtende houding aangenomen. In 2023 hebben we een pilootproject opgezet voor een groep medewerkers die al afstand hadden gedaan van hun bedrijfswagen, en vanaf november zal een mobiliteitsbudget aangeboden worden aan onze werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. We richten ons vooral op pijler 2 en 3 van het mobiliteitsbudget. Het implementeren hiervan zal echter wat tijd kosten.”