De klacht van China bij de WTO is een reactie op de invoering van voorlopige extra tarieven door de EU, die vanaf juli 2024 van kracht zijn. Deze tarieven variëren van 9% (voor Tesla) tot 36,3% (voor de SAIC-groep waartoe MG behoort). Deze extra importheffingen zijn bedoeld om wat de EU beschouwt als “oneerlijke concurrentie” door Chinese autofabrikanten, die profiteren van staatssteun, tegen te gaan. De EU beweert dat deze subsidies Chinese elektrische voertuigen oneerlijk goedkoop maken op de Europese markt, wat schadelijk is voor Europese autofabrikanten.
China daarentegen beweert dat de Europese maatregelen geen feitelijke of juridische basis hebben en dat ze een serieuze inbreuk vormen op de internationale handelsregels. De Chinese overheid heeft de EU opgeroepen om de tarieven in te trekken en samen te werken om de stabiliteit van de economische en handelsbetrekkingen tussen de twee regio’s te waarborgen. Als reactie op de importheffingen heeft Peking ook al gedreigd met vergeldingsmaatregelen tegen de Europese landbouw- en luchtvaartindustrie.
Internationale reacties: Canada en andere Westerse landen volgen
De handelsspanningen tussen China en het Westen zijn niet beperkt tot Europa. Ook Canada heeft onlangs besloten om de invoertarieven op Chinese voertuigen drastisch te verhogen, tot wel 100%. Dit volgt op soortgelijke maatregelen die eerder door de Verenigde Staten werden genomen, waar Chinese EV’s nu ook met extreem hoge tarieven worden geconfronteerd.
Deze stap van Canada versterkt de bredere trend van toenemend protectionisme in de wereldwijde handel van elektrische voertuigen. De gevolgen van deze maatregelen zijn al zichtbaar in de markten, met name in de vorm van verminderde export van Chinese EV’s naar westerse markten en mogelijke vergeldingsacties vanuit China tegen strategische sectoren van deze landen.