Gepubliceerd op 28 August 2024 om 14h00
Door Jeroen Evens

China klaagt EU invoertarieven op elektrische voertuigen aan bij WTO

De recente spanningen tussen China en de Europese Unie (EU) hebben een nieuw hoogtepunt bereikt door de klacht van China bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China protesteert tegen de Europese invoerheffingen op Chinese elektrische voertuigen (EV’s), die volgens Beijing onterecht en discriminerend zijn. Deze stap is het begin van een complexe juridische en economische strijd die de autosector in beide regio’s diepgaand kan beïnvloeden.

De klacht van China bij de WTO is een reactie op de invoering van voorlopige extra tarieven door de EU, die vanaf juli 2024 van kracht zijn. Deze tarieven variëren van 9% (voor Tesla) tot 36,3% (voor de SAIC-groep waartoe MG behoort). Deze extra importheffingen zijn bedoeld om wat de EU beschouwt als “oneerlijke concurrentie” door Chinese autofabrikanten, die profiteren van staatssteun, tegen te gaan. De EU beweert dat deze subsidies Chinese elektrische voertuigen oneerlijk goedkoop maken op de Europese markt, wat schadelijk is voor Europese autofabrikanten.

China daarentegen beweert dat de Europese maatregelen geen feitelijke of juridische basis hebben en dat ze een serieuze inbreuk vormen op de internationale handelsregels. De Chinese overheid heeft de EU opgeroepen om de tarieven in te trekken en samen te werken om de stabiliteit van de economische en handelsbetrekkingen tussen de twee regio’s te waarborgen. Als reactie op de importheffingen heeft Peking ook al gedreigd met vergeldingsmaatregelen tegen de Europese landbouw- en luchtvaartindustrie.

 

Internationale reacties: Canada en andere Westerse landen volgen

De handelsspanningen tussen China en het Westen zijn niet beperkt tot Europa. Ook Canada heeft onlangs besloten om de invoertarieven op Chinese voertuigen drastisch te verhogen, tot wel 100%. Dit volgt op soortgelijke maatregelen die eerder door de Verenigde Staten werden genomen, waar Chinese EV’s nu ook met extreem hoge tarieven worden geconfronteerd​.

Deze stap van Canada versterkt de bredere trend van toenemend protectionisme in de wereldwijde handel van elektrische voertuigen. De gevolgen van deze maatregelen zijn al zichtbaar in de markten, met name in de vorm van verminderde export van Chinese EV’s naar westerse markten en mogelijke vergeldingsacties vanuit China tegen strategische sectoren van deze landen​.

De impact op de markt

De invoertarieven van de EU en andere westerse landen hebben al geleid tot een aanzienlijke daling van de export van Chinese elektrische voertuigen naar Europa en Noord-Amerika. Dit heeft invloed op zowel Chinese als Europese fabrikanten, aangezien veel Europese merken ook in China produceren. Modellen van bekende merken zoals BYD en Geely worden nu geconfronteerd met hogere prijzen, waardoor hun concurrentiepositie op de westerse markten wordt ondermijnd.

Analisten verwachten dat de marktverstoring die door deze tarieven wordt veroorzaakt tijdelijk kan zijn, maar de lange termijn gevolgen hangen sterk af van de uitkomst van de WTO-zaak. Als China erin slaagt de tarieven te laten schrappen, kan dit leiden tot een heropleving van Chinese EV-exporten naar Europa en andere markten. Als de EU echter in het gelijk wordt gesteld, kan dit een precedent scheppen voor strengere handelsmaatregelen tegen China door andere landen​

 

Toekomstperspectieven

De uitkomst van deze WTO-zaak zal waarschijnlijk verregaande gevolgen hebben voor de wereldwijde elektrische voertuigenmarkt en de bredere geopolitieke verhoudingen. Het is duidelijk dat dit handelsconflict niet alleen gaat over marktaandelen, maar ook over de controle over toekomstige technologieën en de groene transitie.

De klacht van China bij de WTO tegen de EU markeert een nieuwe fase in de escalerende handelsspanningen tussen deze twee economische grootmachten. De wereldwijde autosector volgt deze ontwikkelingen nauwlettend, aangezien de uitkomst van dit conflict grote invloed kan hebben op zowel de prijzen als de beschikbaarheid van elektrische voertuigen in België, Europa en daarbuiten.

De komende maanden zullen cruciaal zijn om te zien of beide partijen tot een compromis kunnen komen of dat de spanningen verder zullen escaleren, met mogelijk significante gevolgen voor de wereldhandel en de globale groene transitie.

 

‣ Link2fleet sprak met deze week nog met Jan Vanhaver, Country Manager van MG Belgium. In het interview werd benadrukt dat de nieuwe invoertarieven op Chinese elektrische voertuigen de kosten voor EV’s in Europa aanzienlijk zullen verhogen. Deze maatregel dreigt, volgens MG, de toegankelijkheid van elektrische mobiliteit verder te beperken en de transitie naar een duurzamer wagenpark te vertragen. Lees het volledige interview hier.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels