Gepubliceerd op 4 July 2024 om 17h09
Door Damien Malvetti

Chinese elektrische auto’s: Europa gaat effectief douanerechten heffen

Zoals we enkele weken geleden al aankondigden, overwoog Europa douanerechten te heffen op elektrische auto’s die uit China worden geïmporteerd. Een manier om Europa’s historische autoconstructeurs – en daarmee indirect jobs in Europa – te beschermen tegen de invasie van vele nieuwe Chinese merken. Nu is het zover. Europa heeft zojuist aangekondigd deze maatregel in de praktijk te brengen.

Uit een onderzoek van Europa is dus gebleken dat Chinese constructeurs – of constructeurs die in China produceren – “profiteren van oneerlijke subsidies, die een bedreiging vormen voor de economische schade voor producenten van elektrische voertuigen in de EU”.

Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek volgt Europa het voorbeeld dat enkele maanden geleden werd gesteld door de Verenigde Staten, waar een douanerecht van 100% op de catalogusprijs van het voertuig wordt toegepast op elke geïmporteerde Chinese elektrische auto. Vanaf vrijdag 5 juli 2024 zal elke elektrische auto die vanuit China in Europa wordt geïmporteerd, ook onderworpen zijn aan een aanvullend douanerecht, van maximaal 38%. Dit is extra omdat er al een belasting van 10% geldt voor Chinese voertuigen die worden ingevoerd op het oude continent.

Niet allemaal in hetzelfde schuitje

Die 38% zal in het slechtste geval zijn. Het werkelijke bedrag aan douanerechten zal in feite per constructeur verschillen, afhankelijk van zijn omzet en het bedrag aan subsidies dat hij – vermoedelijk – van de Chinese overheid ontvangt.

Alleen de SAIC-groep zal worden onderworpen aan een douanerecht van 37,6% op zijn modellen. SAIC produceert de merken MG en Maxus in China.

De Geely-groep (Volvo, Smart, Zeekr, Lynk & Co, Lotus, LEVC, Polestar) krijgt te maken met een heffing van 19,9%, terwijl BYD er vanaf komt met een heffing van 17,4%.

De andere constructeurs krijgen te maken met een douanerecht van 21% als ze hebben toegezegd mee te werken aan het onderzoek van Europa, en van 37,6% als ze dat niet hebben gedaan.

4 maanden om te beslissen

De beslissing van Europa is echter niet onherroepelijk, aangezien Brussel zichzelf 4 maanden de tijd heeft gegeven om de maatregel te analyseren en de follow-up te beoordelen. Het doel is natuurlijk om een handelsoorlog met China te vermijden, dat al een onderzoek heeft aangekondigd naar Europese producten die op zijn grondgebied worden geïmporteerd, waaronder wijn, sterke drank en zuivelproducten.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels