Gepubliceerd op 19 June 2024 om 17h00
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Citroën C3 Aircross 2024: tot 7 zitplaatsen en meer SUV dan ooit

Na de ë-C3, die elektrisch rijden toegankelijk maakt voor alle budgetten (hier al getest), presenteert Citroën zijn grote broer: de C3 Aircross, ook verkrijgbaar in een 100% elektrische versie.

© Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Het B-segment van de Citroën C3 is sinds 2020 booming. Vlak daarachter zijn het de compacte SUV’s, in segment C, die het best verkopen. Citroën heeft daarom een uitstekend idee bedacht met de C3 Aircross: zich richten op het B-segment van SUV’s! Op papier ziet het er veelbelovend uit. Bovendien zou Citroën met zijn relatief betaalbare prijzen (zie verderop in dit artikel) wel eens een bestseller kunnen hebben gecreëerd.

Tot 3 rijen zitplaatsen (optioneel)

Met zijn lengte van 4,39 m zit deze C3 Aircross logischerwijs tussen de C3 (4,015 m) en de C5 Aircross (4,5 m) in. Maar in tegenstelling tot de vorige generatie biedt deze tot 7 zitplaatsen (als optie)! De 5-zits versie heeft een bagageruimte van 460 liter. In de versie met 7 zitplaatsen is dit teruggebracht tot 330 liter zonder de derde rij. Met 7 personen aan boord bedraagt de bagageruimte slechts 40 liter. Dat is niet veel, maar Citroën wijst erop dat de twee inzittenden op de derde rij kunnen profiteren van hoofdsteunen, armsteunen aan de zijkanten, bekerhouders, een USB-aansluiting, een beenruimte en airconditioning.

Un affichage tête haute est disponible.
Un affichage tête haute est disponible. © copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Ook elektrisch, maar niet met 7 zitplaatsen

Bij de vijfzitter kunnen klanten kiezen uit 3 motoren. Een 100 pk sterke 1.2 benzinemotor, een gloednieuwe 136 pk* 1.2 microhybride 48 volt motor en een 113 pk sterke elektrische versie die ons meer interesseert. De emissievrije/100% aftrekbare versie biedt naar verwachting een WLTP actieradius van meer dan 300 km (certificering in behandeling). Helaas zal deze elektrische motor niet beschikbaar zijn voor de 7-zits versies. Een vierde, volledig elektrische motor komt in 2025 en biedt een autonomie van meer dan 400 km.

*Vergeet de onbetrouwbare 1.2 PureTech. Deze nieuwe aandrijflijn, die met name in de Lancia Ypsilon al is getest, erft een distributieketting die de oude, problematische distributieriem vervangt.

© Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Toegankelijk?

De Citroën C3 Aircross is al te bestellen en maakt elektrische mobiliteit betaalbaar vanaf € 26.690 incl. btw. De hybride versie kost €24.490 inc BTW en de benzineversie kost minder dan €20.000 inc BTW (€18.690). De meerprijs voor de 7-zits versie is nog niet bekend, maar we weten wel al dat je met de mild hybride motor moet kiezen voor het tweede uitrustingsniveau (Max).

Op papier ziet deze C3 Aircross er veelbelovend uit, vooral omdat alle versies standaard zullen profiteren van Citroëns exclusieve Advanced Comfort-ophanging. Dat klinkt veelbelovend.

© Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels