Gepubliceerd op 22 June 2021 om 12h59
Door Tony De Mesel

Citroën: de grote vernieuwing

Na de lancering van de nieuwe C4 middenklasser blijven ze bij Citroën bijzonder actief. De Fransen bereiden zich voor op de lancering van de C5 X, het nieuwe topmodel in het gamma. In afwachting konden we rijden met de gefacelifte C3 Aircross.

|||||
||||| © Copyright William CROZES @ Continental Productions|Copyright William CROZES @ Continental Productions|Copyright William CROZES @ Continental Productions|Copyright William CROZES @ Continental Productions|Copyright William CROZES @ Continental Productions|

 

 

De belangstelling voor de klassieke sedan in de stijl van de Passat, Insignia en Mondeo is aan het tanen. De keuze gaat steeds meer naar een alternatief onder de premiummodellen of naar een SUV. Net daarom kiezen ze bij Citroën met de nieuwe C5 X voor een aparte aanpak, meer bepaald een kruising van drie types auto.

Drie in één

Tijdens een statische presentatie verkondigden de Citroën-woordvoerders dat hun nieuw vlaggenschip een combinatie is van de klassieke elegantie van een sedan, de praktische bruikbaarheid en het dynamisme van een break en het stoere karakter van een SUV. De C5 X heeft alleszins een vrij grote bodemvrijheid. Samen met de geaccentueerde spatbordopeningen en de grote 19 duims wielen zorgt dat voor een aantal onmiskenbare SUV-trekjes. Op praktisch gebied noteren we dat de koffer een capaciteit heeft van 545 liter, wat het volume van veel breaks benadert. Bovendien kan de leuning van de achterbank makkelijk via hendels worden neergeklapt. Opmerkelijk is ook de beschikbare been- en knieruimte voor wie achteraan plaats neemt. Stijlvol en zeker origineel is deze C5 X ook. Deze Citroën is geen copy/paste van bestaande concurrenten uit het premiumsegment. Gelukkig oogt de C5 X minder gekunsteld dan de pas gelanceerde en meer compacte C4.

Ware ‘routière’

De C5 X neemt het vaandel over van de moe gestreden C5 en is met zijn totale lengte van 4,8 meter beslist een grote auto die zich tussen het D- en E-segment positioneert. Om zich te onderscheiden van de concurrentie, is er niet enkel zijn aparte stijl maar leggen ze bij Citroën het accent op comfort, toch een typisch kenmerk voor het merk. Er wordt gesproken van ‘Citroën Advanced Comfort’. Twee zaken trekken daarbij de aandacht: de bijzondere comfortstoelen en de ophanging met hydraulische aanslagpunten. In de topversie is er ook de mogelijkheid om te kiezen tussen drie rijmodi. Verder voorziet Citroën een indrukwekkend arsenaal met rijhulpsystemen en een standaard head-up display. Daarmee zou de C5 X naar Franse traditie een ware ‘routière’ moeten zijn maar dan met de nieuwste snufjes.

Geen diesel, enkel automaat

De C5 X komt tegen het einde van het jaar in de showroom terecht. De informatie over de beschikbare motoren is nog bijzonder karig. Wel weten we al dat er geen diesels komen. Van bij de lancering zouden er twee benzines en één plug-in hybride op het programma staan. Die laatste zal goed zijn voor 225 pk en net als bij de Peugeot 508 een 1,6-liter benzine met een elektromotor combineren. Als we op de cijfers van de Peugeot mogen afgaan, dan zou de officiële CO2-uitstoot bij de C5 X tussen de 35 en de 40 g/km liggen. In al zijn versies zal de C5 X enkel verkrijgbaar zijn met een achttrapasautomaat.

C3 Aircross met nieuw gezicht

In afwachting van de nieuwe C5 X gaat bij Citroën de aandacht naar de gefacelifte C3 Aircross. Deze kleine SUV werd voor het eerst in 2017 gelanceerd en heeft ondertussen wereldwijd meer dan 330.000 klanten bekoord. In ons land is hij de 7de best verkochte SUV in het B-segment. De C3 Aircross is onderhuids nauw verwant met de Opel Crossland en ondervindt veel concurrentie van onder meer de Renault Captur, de Volkswagen T-Cross en Ford Puma. Om zijn marktpositie te beschermen krijgt de C3 Aircross een hertekend en agressiever front aangemeten en worden de mogelijkheden om te personaliseren uitgebreid. Tijdens een korte testrit werd nog maar eens duidelijk dat de C3 Aircross vooral wil bekoren met zijn comfort en niet zo zeer met zijn rijdynamiek. De vering voelt mals aan en de stuurinrichting mist wat feedback. Op praktisch vlak scoort hij door zijn compacte afmetingen (lengte 4,16 meter) in combinatie met een ruim interieur. Door de achterbank die zich traploos laat verschuiven, varieert het koffervolume tussen 410 en 520 liter. In totaal staan vier motoren op het programma. Twee daarvan zijn 1,2-liter benzines met ofwel 110 of 130 pk, respectievelijk in combinatie met een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. Daarnaast zijn er nog twee 1,5-liter diesels met 110 pk en een manuele zesbak of met 120 pk en een zestrapsautomaat. Volgens WLTP varieert de CO2-uitstoot bij de diesels tussen 120 en 130 g/km. Bij de benzines is dat tussen 131 en 137 g/km.

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels