Gepubliceerd op 7 March 2022 om 10h27
Door Michel Willems - Mobilitas

Conflict in Oekraïne kan leveringstermijnen voor bedrijfswagens opnieuw verlengen

Na de Corona pandemie wordt de Europese auto-industrie opnieuw geconfronteerd met bijkomende leveringsproblemen als gevolg van het conflict in Oekraïne. Het bekende Duitse CAR-instituut te Duisburg rekent met een mogelijke minderproductie van enkele 100.000 exemplaren afhankelijk van de duurtijd van het conflict en de herstart of relocalisatie van bepaalde productie- en logistieke ketens.

In eerste instantie worden Duitse automerken getroffen. Bij BMW wordt de montage vanaf maandag 7 maart in München, Dingolfing, het Oostenrijkse Steyr en het Britse Oxford stilgelegd of tot een minimum gereduceerd. Mercedes-Benz moet de productie van de E-klasse, S-klasse en EQS in haar grootste fabriek in het Duitse Sindelfingen volledig aanpassen in functie van de beschikbare onderdelen.

Bij Volkswagen wordt vooral Audi getroffen in Neckarsulm waar de Audi A6 en A7 wordt gemonteerd. Bij VW staat de assemblage van elektrische voertuigen in Zwickau en Dresden stil.  Er wordt gerekend dat ook andere Europese automerken snel zullen getroffen worden door het uitvallen van hun logistieke aanvoerketens. Oekraïne is één van de belangrijkste leveranciers van zogenoemde ‘kabelbomen’ voor de Europese auto-industrie.

Dit is het geheel aan kabels die de talrijke elektronische functies van het voertuig sturen en de communicatie verzorgen tussen de verschillende onderdelen waaronder ook de aandrijving. Het aantal van deze kabels is de laatste jaren steeds gestegenen bij elektrische voertuigen zijn deze kabels bijzonder belangrijk in aantal en verscheidenheid. Door de lage lonen en de beschikbaarheid van goedkope grondstoffen was Oekraïne uitgegroeid tot een van de belangrijkste leveranciers van kabelbomen.

Deze vergen nog relatief veel manuele arbeid. Mede door de goede transportmogelijkheden werden deze kabelbomen geleverd volgens het “just in time” principe. De vraag stelt zich hoe snel men alternatieven kan vinden en tegen welke prijzen? De federatie van de Duitse auto-industrie VDA merkt ook op dat de voorraden van bepaalde onderdelen en zogenoemde “voorproducten” door de pandemie reeds laag waren en nog steeds niet op een normaal niveau waren gekomen ook vóór het conflict met Oekraïne.

Hierbij komt dat de levering van neongas dat bij de productie van lasers voor halfgeleiders en chips wordt ingezet, stilaan problematisch wordt. Oekraïne is hiervan een belangrijke leverancier.

Voor fleet managers lijkt het aangewezen om in de komende periode opnieuw contact op te nemen met leasingmaatschappijen of merkverdelers.

Eventueel kunnen lopende leasingcontracten worden verlengd of moeten andere keuzes van voertuigen worden gemaakt in functie van hun beschikbaarheid.

Bestellingen van elektrische voertuigen verdienen bijzondere aandacht. Vaak is de voorziene leveringstermijn ook gekoppeld aan de levering van de laadpaal en eventuele infrastructuurwerken. Het kan noodzakelijk worden om ook de timing van de transitie naar een elektrisch wagenpark in dit opzicht bij te sturen.

 

Michel Willems

MOBILITAS – Berlin office

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels