Design en technologie bevrijden de stad van de auto
Adrien Roose, medestichter en CEO: “Wij zijn buitengewoon tevreden met deze financiering. In onze evolutie naar de one stop shop voor stedelijke mobiliteit, is het belangrijk dat we kunnen rekenen op een diverse groep investeerders van wereldklasse met een sterke staat van dienst in de ondersteuning van design en technologie. Sinds onze lancering maken we het verschil met onze focus op design, hardware en software en een uitgebreid dienstenaanbod. Zo spreken wij een publiek aan dat vroeger misschien geen belangstelling had voor elektrische fietsen. De fondsen zullen ons de mogelijkheid bieden om ons team, ons product en onze verkoop- en servicenetwerken in Europa verder te ontwikkelen.”
Hij vervolgt: “Wat drie jaar geleden startte als een idee om de e-bike zoals we hem toen kenden volledig te transformeren, is intussen een merk geworden met een toegewijde gemeenschap en een sterke aantrekkingskracht. We zijn met Cowboy trouw gebleven aan onze oorspronkelijke visie om een beter alternatief voor de auto te bouwen – een evolutie die we nu versnellen en blijven leiden.”
Om die visie waar te maken en de overgang van de auto naar de fiets in de steden te bevorderen, wil Cowboy zijn team, product en merk diversifiëren en doen groeien. Dat omvat de aanwerving van meer dan 30 nieuwe werknemers in de volgende zes maanden, de opschaling van de productie en de verdere uitbreiding van de testrit- en mobiele onderhoudsnetwerken in Europa.
Noam Ohana, die aan het hoofd staat van Exor Seeds, merkte op: “We zijn verheugd om samen te werken met Cowboy in hun missie om duurzaam vervoer naar onze straten te brengen met prachtig ontworpen, klantgerichte e-bikes. We zijn getuige van een stedelijke transformatie naarmate meer fietspaden en ander milieuvriendelijk beleid onze steden openstellen voor alternatieve vormen van mobiliteit, waarbij we geloven dat Cowboy een belangrijke rol zal spelen”.
De tijd is rijp
Cowboy speelt in op een veranderende dynamiek in steden overal ter wereld: de ruimte die vroeger haast volledig voor de auto was gereserveerd, wordt nu teruggegeven aan de mensen. Daardoor schiet de fietsverkoop de hoogte in, worden experimenten met fiets- en voetgangersstraten blijvende oplossingen en kiezen stadsmensen de fiets als dagelijks vervoermiddel.
Ondanks uitdagende economische tijden is de omzet van Cowboy fors gegroeid en veerkrachtig gebleken nu meer en meer mensen de elektrische fiets als snelle, veilige en leuke oplossing voor de mobiliteit in de stad kiezen. De lancering van het nieuwe model Cowboy 3 vorige maand was een enorm succes, het bewijs van de sterke aantrekkingskracht van een goed ontworpen fiets met innovatieve technologie. De Cowboy 3 heeft erkenning gekregen voor zijn uitneembare accu die in het frame is geïntegreerd en zijn intuïtieve automatische transmissie. Andere kenmerken zijn onder andere een aandrijfriem in koolstofvezel, automatische ontgrendeling, diefstaldetectie, ongevaldetectie, die samen de gebruikers een echte geconnecteerde product- en service-ervaring bieden – vanaf de eerste trap op de pedaal tot elke gereden kilometer.
De gebruikscijfers van Cowboy zijn evenmin verminderd. Cowboy gebruikers hebben tijdens en na de lockdown zelfs langer gereden en meer kilometers afgelegd dan ervoor. Met een gemiddelde snelheid van 15,2 km/u steken ze in de meeste grote steden de auto’s de loef af, terwijl ze ook nog CO2 besparen.
Impact op de toekomst
Sofia Hmich van Future Positive Capital heeft in het bijzonder de potentiële impact van Cowboy op de stad en de mobiliteit onder de loep genomen. “The time is now voor Cowboy”, zegt Sofia Hmich. “Meer nog dan een fiets, bieden ze een handige, efficiënte en gezonde levensstijl aan. We zijn trots om hen te steunen, zeker in de ontwikkeling van nieuwe duurzame initiatieven.”
Cowboy heeft al vooruitgang geboekt in duurzaamheid gezien het wil groeien als een zogeheten ‘Impact Business’, waar bedrijfswinst gealigneerd wordt met positieve impact op stad en samenleving. Enkele van de maatregelen die dit mogelijk zullen maken zijn de terugkeer van de assemblage van de fietsen naar Europa, de automatisering van veel aspecten van de productie en de ontwikkeling van een circulair initiatief.
Chris Wade van Isomer Capital besluit: “Met durfkapitaalfondsen uit onze portfolio – in dit geval HCVC – investeren in de meest veelbelovende ondernemingen staat centraal in onze strategie. Wij volgen Adrien en Cowboy al enige tijd, en hun inzet en ambitie om de beslissende keuze voor de moderne stadsmens te worden, zijn van wereldklasse.”