Gepubliceerd op 21 April 2022 om 13h39
Door Damien Malvetti

De bedrijfswagen van morgen is niet wat je zou verwachten

De markt van de bedrijfswagens is in volle transitie, waardoor keuzes die vroeger evident leken dat nu niet meer zijn. De transitie naar elektrisch rijden heeft de kaarten binnen de autowereld grondig herschud. De nieuwe technologie creëert nieuwe kansen en maakt van vroegere outsiders de huidige leiders. De traditionele fleetmodellen hebben vandaag vaak nog geen pasklaar antwoord op de nieuwe realiteit of vragen daar een heel hoge meerprijs voor. Een merk dat verstandig inspeelt op deze verandering, is Hyundai.

Kijk bijvoorbeeld naar de IONIQ 5 (op elektriciteit) en NEXO (op waterstof), die je gerust vooruitstrevend mag noemen. Kiezen voor deze modellen is ook een slimme fiscale keuze!

100 procent fiscaal aftrekbaar

 

Bij de aankoop van een nieuwe auto kijk je naar het volledige kostenplaatje en dan kun je er niet om heen dat de fiscale aftrekbaarheid van 100 procent een groot voordeel is in vergelijking met auto’s met verbrandingsmotoren. In de toekomst zal dat voordeel voor uitstootvrije bedrijfswagens alleen maar toenemen. Tegen 1 januari 2026 moeten nieuwe bedrijfswagens volledig emissievrij zijn (dat betekent dus op elektriciteit of waterstof rijden) om nog fiscaal aftrekbaar te zijn. Daarnaast betaal je nu al geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting (in Vlaanderen) of het minimumbedrag (in Brussel en Wallonië). Voor werknemers is ook het lage voordeel van alle aard (VAA) een troef.

Hyundai NEXO

In het huidige gamma van Hyundai vind je al vier modellen die uitstootvrij rijden en dus genieten van deze gunstige fiscaliteit. De KONA Electric is een compacte SUV met een indrukwekkend rijbereik (tot 484 kilometer) voor een aantrekkelijke prijs. Hou je meer van een berline? Kies dan voor de nieuwe IONIQ 5, een elektrische SUV met een origineel design die onderweg of op locatie stroom kan leveren aan elektrische apparaten of fietsen bijvoorbeeld. En dan is er nog de hypermoderne NEXO, een grote SUV op waterstof.  

De plug-in hybride, ideaal voor de overgang

 

Hyundai TUCSON

Ook voor wie zich nog niet helemaal klaar voelt om altijd elektrisch te rijden, heeft Hyundai interessante mogelijkheden. De plug-in hybride is de ideale tussenstap. Die rijdt eerst enkele tientallen kilometers op de elektromotor en schakelt voor langere trajecten over op benzinemotor. Fiscaal is een plug-inhybride vandaag nog altijd zeer voordelig. Je doet er goed aan de plug-inhybride nog in 2022 te bestellen, want vanaf 1 januari 2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid van de benzinekosten beperkt tot 50 procent. Hyundai biedt vandaag drie verschillende plug-inhybrides aan die 100 procent aftrekbaar zijn: de TUCSON Plug-In Hybrid en de SANTA FE Plug-In Hybrid (tot wel zeven zitplaatsen, uitzonderlijk voor een plug-in). 

 

Bekijk het volledige kostenplaatje

 

De 100 procent aftrekbaarheid is een belangrijke reden om voor een elektrische of plug-inhybride Hyundai te kiezen. Maar zeker niet de enige. Bij Hyundai krijg je scherpe catalogusprijzen en veel meer standaarduitrusting dan je als fleetrijder gewoon bent. Wanneer je de Total Cost of Ownership in kaart brengt, zul je bovendien vaststellen dat de elektrische of plug-inhybride Hyundai-modellen zeer voordelig zijn. In vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor, bespaar je op fiscaliteit, onderhoudskosten en energieverbruik (want elektriciteit is nog altijd goedkoper dan diesel of benzine). Met de restwaarde zit het de volgende jaren ook goed, want de tweedehandsmarkt vraagt steeds meer naar geëlektrificeerde auto’s.  

Het belang van infrastructuur

 

Tot slot hebben we nog een tip voor een goede investering: ondernemingen die investeren in een publiek toegankelijk laadstation kunnen rekenen op een hogere kostenaftrek. Plaats je deze infrastructuur voor het einde van 2022, dan geniet je van 200 procent aftrekbaarheid. Daarna zakt het voordeel naar 150 procent van 1 januari 2023 tot 31 augustus 2024. Het moet gaan om een publiek toegankelijke, slimme laadpaal (die de laadtijd en het laadvermogen kan aanpassen). Zo wil de overheid het aantal laadpunten sterk verhogen op korte termijn en kun jij jouw klanten een extra service bieden.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels