Gepubliceerd op 9 June 2023 om 11h47
Door Jeroen Evens

Fleet test Dacia Spring Extreme: een budgetvriendelijke elektrische bedrijfswagen

De Extreme-uitvoering is een stoere toevoeging aan de succesvolle Dacia Spring-reeks en zet de outdoor-aanpak van het merk in de verf. Dat dit model enige populariteit geniet, werd benadrukt door in 2022 als “Best Buy Car of Europe” verkozen te worden. Wel, nu is er de Extreme-versie, een krachtigere variant die voor het eerst aan ons gepresenteerd werd op het Autosalon van Brussel, en specifiek ontworpen werd om te voldoen aan de behoeften van mobiliteitsmanagers en fleet managers die op zoek zijn naar een kosteneffectieve en duurzame bedrijfswagenoplossing. Het moet gezegd, daar slaagt hij wonderwel in.

||||||
|||||| © ||||||

Een robuuste uitstraling

Het uiterlijk van de Dacia Spring Extreme, met koperbruine sierelementen, weerspiegelt zijn praktische aard en robuuste karakter. Met zijn compacte formaat en gestroomlijnde vormgeving is deze bedrijfswagen perfect geschikt voor zowel stedelijke als avontuurlijkere omgevingen. De strakke lijnen en geaccentueerde wielkasten voegen een stoere uitstraling toe aan het ontwerp. Deze nieuwe uitvoering tracht professionals te verleiden die een praktische en tegelijkertijd moderne uitstraling nastreven.

 

 

Functionaliteit als prioriteit

De Dacia Spring Extreme biedt een binnenruimte die comfort en functionaliteit combineert. Dat maakt deze 100% elektrische bedrijfswagen geschikt voor langere ritten en dagelijkse zakelijke activiteiten. Het interieur is ontworpen met gebruiksgemak in gedachten, met intuïtieve, eenvoudige bedieningselementen en een ergonomisch dashboard. Hoewel het interieur niet luxueus is, biedt het een degelijke en duurzame afwerking die bestand is tegen intensief gebruik in zakelijke omgevingen. De bagageruimte(van 290 tot 620l) is voldoende ruim om te voldoen aan de behoeften van professionals die regelmatig goederen of materialen moeten vervoeren.

 

 

Verbeterde prestaties

De Dacia Spring Extreme is uitgerust met de krachtigere Electric 65-motor (65 pk, 48 kW) en een batterij met een capaciteit van 26,8 kWh. Hierdoor biedt de wagen een actieradius van ongeveer 220 kilometer (WLTP) op een volledig opgeladen accu. Dit klopte volledig met onze test in een (natte) stedelijke omgeving. Bovendien viel het verbruik van de Spring Extreme erg goed mee, met 12,1 kWh/100km. Dit alles maakt de Dacia Spring Extreme uitermate geschikt voor stedelijke omgevingen, waar uiteraard de meeste zakelijke ritten plaatsvinden. Bovendien is dit model voorzien van een snellaadoptie die het mogelijk maakt om de batterij in slechts 30 minuten op te laden van 0 tot 80%.

 

Fleetrapport

Met de groeiende vraag naar elektrische voertuigen en de toenemende druk op bedrijven om duurzamere mobiliteitsoplossingen te vinden, zal de introductie van de Dacia Spring Extreme een bevredigende ontwikkeling zijn voor fleet managers en mobiliteitsmanagers. Als een van de meest betaalbare elektrische wagens op de markt (hij is verkrijgbaar in de Extreme Electric 65-uitvoering voor slechts €22.690 incl.BTW) biedt de Dacia Spring Extreme een interessante optie voor bedrijven met kleinere mobiliteitsbudgetten die op zoek zijn naar een efficiënte en milieuvriendelijke bedrijfswagen.

 

Wil jij de Dacia Spring Extreme zélf eens testen? Kom dan op 13 juni naar Hotel Den Berg in Londerzeel voor het link2fleet Zero Emission Experience Event en kruip zélf achter het stuur van deze wagen.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels