In 2021 sloot de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen het jaar positief af met een gecumuleerde lichte stijging van het aantal nieuwe inschrijvingen met 0,3% tot een totaal van 71.569 eenheden. Helaas is 2022 veel minder goed begonnen: in januari liet het segment een daling van het aantal registraties zien van 39,1% ten opzichte van januari 2021, volgens cijfers van Febiac. In februari was er een daling van 30,3% ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl in maart een daling van 28,2% werd opgetekend. Daardoor komt de gecumuleerde daling voor het eerste kwartaal als geheel uit op 32,4%.
De oorzaak is duidelijk het tekort aan halfgeleiders, dat het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen niet ontziet. En in deze markt zijn het niet noodzakelijk de elektrische modellen die het meest benadeeld worden, zoals dat vaak het geval is in de markt voor personenwagens. Eric Laforge, hoofd van Stellantis LCV Enlarged Europe, legde ons onlangs uit dat bij Fiat Professional de e-Ducato, de elektrische versie van de grote bestelwagen, minder leveringsproblemen zijn dan bij zijn tegenhanger met diesel, omdat de eerste minder chips bevat dan de tweede.