De deelnemende autodealergroepen willen evolueren in de mobiliteit van de toekomst en bestendigen hun samenwerking met de oprichting van het nieuwe bedrijf Share4Mobility uit Hasselt. “Er is een duidelijke shift merkbaar van het zelf bezitten van wagens naar het gebruik ervan”, aldus Tony Deruyter, manager bij Share4Mobility. “Consumentenbehoeften wijzigen, deelmobiliteit wint aan belang en het is aan ons om continu mee te evolueren en hierop in te spelen.”
Voordelen
Door de oprichting van de nieuwe vennootschap is de groep in staat een gezamenlijke strategie uit te rollen, knowhow te bundelen, kosten te delen, centrale ondersteuning te bieden én een sterker product neer te zetten op technologisch vlak. Het is de allereerste keer dat 10 grote ondernemende dealergroepen zich op een dergelijke manier verenigen en elk hun lokaal label koppelen aan een parapluconcept. Onder andere de Aarschotse/Leuvense/Tiense Group Pashuysen, concessiehouder van de merken Renault, Dacia, Isuzu, Hyundai en Opel, is van de partij. Evenals Groep Valckenier, met vestigingen in onder andere Asse en Zaventem.
Regionaal karakter
Het regionale karakter per dealergroep is van groot belang. “In tegenstelling tot vergelijkbare carsharing-platformen, zullen alle dealers hun lokale netwerk inzetten in de dienstverlening naar de eindklant hetgeen het vertrouwen zal verhogen”, zegt Deruyter nog. Share4Mobility zal in een eerste fase actief zijn in gans België en wil bijdragen aan de promotie van zowel elektrische als deelmobiliteit. “Er worden enkel elektrische wagens aangeboden via het deelwagenplatform. Dat heeft niet enkel een ecologisch voordeel, de elektrische wagens lenen zich ook perfect voor het autodelen. Doordat ze eenvoudig zijn in gebruik, zijn ze per definitie ook een stuk veiliger om mee te rijden. Chauffeurs hoeven zich enkel te focussen op het verkeer,” luidt het nog.
1.000 leden
Op dit moment zijn reeds een 1000-tal leden geregistreerd en lopen een aantal grote aanbestedingen waardoor de spreiding en beschikbaarheid naar verwachting op korte termijn enorm zal toenemen. De samenwerkende automotive dealergroepen zijn goed voor een jaarvolume van 80.000 nieuwe wagens. Share4Mobility richt zich op de privémarkt en de professionele gebruiker. Voor de tarieven werd rekening gehouden met de combinatie van enerzijds de tijdsduur van het gebruik met een uur- of dagtarief, en anderzijds het aantal gereden kilometers. Er wordt gewerkt met een mobiele app en een bijhorend webplatform met 1 centrale klantendatabase. De voertuigen krijgen elk hun vaste staanplaats met laadpaal.