Gepubliceerd op 7 May 2024 om 10h46
Door Eduard Coddé

delaware: 1000e elektrische auto in ontvangst genomen

Op 25 april ’24 nam delaware een 1000e elektrische auto in gebruik. Vier jaar geleden, om precies te zijn op 3 april 2020, werden de sleutels overhandigd van de eerste 100% elektrische auto in een vloot van 1600 wagens. Het betreft wel degelijk BEV’s, een bewuste keuze waarvoor het fundament werd gelegd in 2016.

delaware is wereldwijd aanwezig in 19 landen met 37 regionale vestigingen. Het is gespecialiseerd in geavanceerde ICT-oplossingen en diensten voor bedrijven op vlak van IT, operations, finance, sales & marketing en people. “In 2016 hebben we de strategie bepaald voor onze mobiliteit in de toekomst” blikt Pieter Sanders, Senior Facility & Fleet Manager bij delaware, terug. “Op dat ogenblik was elektrisch rijden nog ver weg en rustte er nog geen zware fiscale druk op het vlootbeheer zoals vandaag het geval is. Onze mobiliteitsstrategie moest toekomstgericht zijn, jarenlang hanteerbaar”.

Drie pijlers werden uitgezet:

  • De ecologische voetafdruk van het bedrijf als gevolg van het wagenpark verkleinen.
  • Voldoende satellietkantoren voorzien, zodat consultants dichter bij huis kunnen werken op dagen die ze niet bij de klant doorbrengen.
  • Verplaatsingen efficiënter maken.

Pijlers 2 en 3 lijken misschien hetzelfde, maar hebben elk eigen nuances. “De drie pijlers werden naast elkaar aangepakt, weliswaar met hetzelfde doel, maar met de vrijheid ze op verschillend tempo te realiseren” verduidelijkt Pieter Sanders. “De destijds uitgezette strategie loopt overigens nog steeds. Het gaat om een voortdurend verbeteringsproces en kadert binnen onze bredere agenda rond climate action.”

Minder kilometers rijden werd gerealiseerd door de ligging van de delaware-vestigingen te evalueren. Nieuwe satellietkantoren openden in Limburg en Luik, zodat consultants uit die regio minder kilometers moeten afleggen op dagen waarop ze niet bij de klant aanwezig zijn.

In 2018 werd fietsleasing opgenomen om multimobiliteit te stimuleren. De focus lag vooral op het woon/werkverkeer en het werken bij nabijgelegen klanten. “Bij vernieuwing van de leasecontracten voegden we de optie auto + fiets toe, of boden loonruil aan voor het verwerven van een fiets” geeft Pieter Sanders aan. “Fietsleasing en autoleasing werden los van elkaar beschouwd. Vandaag zijn er 277 fietsen in gebruik en vorig jaar fietsten die 140.000 km bij elkaar!”.

© Lennen Descamps

Meteen voluit

Zodra de optie om elektrisch te rijden in het vizier kwam, besloot delaware om direct voor 100% elektrisch te gaan (BEV) en geen overgang via plug-in-hybrides te maken.

“Je moet het effect uitspelen van iets onbekend te leren kennen, zodat mensen het accepteren door de gebruikservaring” geeft Pieter Sanders aan. “Zo worden aanvankelijke twijfelaars ambassadeurs en trekken ze meer collega’s aan om te volgen”.

De eerste BEV, een Tesla Model 3, werd op 3 april 2020 in gebruik genomen. Na afloop van het leasecontract wisselde deze medewerker op 26 maart dit jaar naar een Tesla Model Y.

Eind 2020 telde de delaware-vloot al 25 BEV’s en op 18 januari 2022 werd de 100e full electric in gebruik genomen, een Audi Q4 e-tron. Op 27 februari 2023 bestond 25% van de vloot uit BEV’s. Nu is dat al 65%. Op 25 april ’24 noteerde delaware een nieuwe mijlpaal: het nam de 1000e 100% elektrische wagen in gebruik. Deze keer gaat het om een BMW iX3.

Starters

Jaarlijks begint een groot aantal nieuwkomers aan hun carrière bij delaware en daar hoort ook een eerste auto bij. “Het gaat hier wel degelijk om functiewagens, omdat we onze medewerkers outsourcen bij onze klanten” benadrukt Pieter Sanders.

In 2020 liet delaware starters nog de keuze tussen een VW Golf diesel of een elektrische Golf, aangevuld met een mobiliteitsbudget voor grotere verplaatsingen. Omdat de dieselversie al een Golf van de 8e generatie was, terwijl de elektrische nog de 7e generatie verderzette, won eerstgenoemde het bij de meeste starters.

In 2021 was de keuze makkelijker uit 2 identieke wagens, nl. een elektrische Peugeot 2008e of een Peugeot 2008hdi.  Vanaf 2022 was het voluit BEV, toen delaware maar liefst 170 Volvo XC40 Recharge bestelde. Ook in 2023 mochten starters de sleutels van een elektrische Volvo XC40 Recharge in ontvangst nemen. Dit jaar viel de keuze op de Toyota bZ4X.

© Lennen Descamps

Mobility policy

“Elke kleine stap in de goede richting moeten we benutten” was de filosofie om in 2020 de mobility policy aan te passen en elektrisch rijden te stimuleren.

In 2020 konden medewerkers kiezen uit diesel, BEV en full-hybrid (Hyundai Kona). delaware deed geen individueel onderzoek naar het gebruik van de wagens om de keuze voor BEV op te leggen. “Het was de bedoeling om de transitie naar elektrisch rijden zo soepel en ongedwongen mogelijk te laten verlopen” blikt Pieter Sanders terug. “Voorwaarde om elektrisch te rijden was de mogelijkheid om thuis te kunnen laden, ongeacht het aantal gereden kilometers. Wie voor een elektrische wagen ging, moest altijd thuis vol geladen vertrekken”.

delaware besliste over het type laadpaal voor thuis en nam de financiering ervan op zich. “Het ging enkel over de financiering van de laadpaal, niet over de aansluiting ervan” verduidelijkt Pieter Sanders. “Het was altijd onze bedoeling om inmenging in de woningen en eventuele hindernissen met oudere elektrische installaties te vermijden. Dat werd geaccepteerd en heeft steeds prima gewerkt”.

Ook het platform voor de kostenverrekening en de laadpas werd bepaald door delaware. “We bekijken alle componenten altijd los van elkaar om zelf onze beste keuze te kunnen maken” vult Pieter Sanders nog aan.

Mobility policy - 2

Een mobility policy moet kunnen evolueren en zo werd de verplichting tot thuis laden in 2022 geschrapt. Publiek laden en zelfs snelladers, zoals Fastned en IONITY aanbieden, zijn toegestaan. “Onze collega’s moeten doen wat ze zelf verantwoord vinden” licht Pieter Sanders toe. “Elektrisch rijden moet bovenal werkbaar zijn en we willen zo weinig mogelijk hindernissen tegen het gebruik van BEV’s. We gaan ervan uit dat onze collega’s zelf de meest efficiënte laadoplossing zoeken. Uiteraard wordt het laadgedrag wel gemonitord en waar nodig spreken we medewerkers daar op aan”.

Sinds 2023 worden nog uitsluitend BEV’s besteld. delaware hanteert geen keuzelijsten met merken/modellen per functiecategorie, maar kent budgetten toe op basis van de TCO (total cost of ownership). “Zo kunnen onze medewerkers kiezen voor een wagen die best aansluit bij hun verwachtingen en het belang dat ze hechten aan een auto” duidt Pieter Sanders. “We opteerden al heel snel voor de TCO als leidraad en stelden vast dat het verschil met verbrandingsmotoren zeer beperkt is. Wie BEV’s in het gamma heeft, krijgt zeker een kans, maar we zien dat de bekende merken en modellen toch de voorkeur wegdragen”.

Besluit

In 2022 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot nog 95g/km, met 80 g/km als objectief tegen eind dat jaar. Vandaag is dat gemiddelde nog amper 40g/km! “De transitie naar elektrisch rijden is snel en zonder verplichtingen verlopen” stelt Pieter Sanders vast. “Te veel regels opleggen en niet met de TCO rekenen is een valkuil waar andere bedrijven nog te vaak intrappen”.

Ook de ongevallenstatistiek toont geen opmerkelijke verschillen t.o.v. de tijden met louter verbrandingsmotoren. Hetzelfde geldt voor de einde contractschade.

Een nieuwe uitdaging stelt zich i.v.m. het thuis laden. “We krijgen meer vragen van onze mensen rond piekverbruik, het combineren van eigen zonnepanelen met inkoop energie, maar ook situaties met twee BEV’s in één gezin, wat het verdelen en verrekenen van het energieverbruik complexer maakt” geeft Pieter Sanders nog mee.

© Lennen Descamps
Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels