Mobiliteit is geen leeg begrip bij Mediahuis. Het bedrijf wilde zoveel mogelijk oplossingen invoeren om het voor zijn werknemers gemakkelijker te maken zich te verplaatsen en het gebruik van hun privéwagen zoveel mogelijk te vermijden. En omdat de beste mobiliteit de mobiliteit is die je niet gebruikt, is telewerken 60% van de tijd toegestaan. Een maatregel die ruim voor de Covid-crisis werd ingevoerd. Maar Sandra Eemans erkent dat “journalisten over het algemeen liever op kantoor werken, om voortdurend in het hart van het nieuws te zijn.“
Om daar te komen kunnen ze gebruik maken van de Olympus Mobility-applicatie, hun mobiliteitsbudget, kunnen ze hun 13e maand inruilen voor een bedrijfsfiets of andere voordelen, enz. Er is een betalingssysteem voor derden geïntroduceerd voor werknemers die gebruikmaken van het openbaar vervoer maar geen bedrijfswagen hebben.
En om mensen aan te moedigen om te fietsen, wordt er twee keer per jaar een mobiele fietsenwinkel opgezet op het terrein van het bedrijf, zodat werknemers allerlei fietsen gratis kunnen testen.
Wat de mobiliteitsbudgetten betreft, biedt Mediahuis zowel het federale mobiliteitsbudget als een op maat van het bedrijf ontwikkeld budget aan, en elke werknemer kan kiezen voor het ene of het andere, of de twee combineren voor meer flexibiliteit in de keuze.
Om de reisbehoeften en -gewoonten van de medewerkers en hun tevredenheid over de geboden oplossingen te analyseren, houdt het mobiliteitsteam van Mediahuis regelmatig enquêtes onder het personeel. De Olympus app maakt het ook mogelijk om het gebruik van alternatieve mobiliteitsoplossingen constant te monitoren en te zien welke goed werken en welke niet. In ieder geval is het aantal kilometers met bedrijfswagens gedaald van gemiddeld 31.000 km/jaar in 2019 naar 26.000 per jaar nu.
De prijs werd uitgereikt door Ariel Houry (KBC Autolease).