Deze alternatieve mobiliteitsoplossingen moedigen stadsmensen en pendelaars aan hun klassieke auto achterwege te laten. Per dag wordt er gemiddeld 35 km mee afgelegd, bijna 90% van de tijd staat de auto stil en de bezettingsgraad bedraagt niet meer dan 1,2 personen. De meeste wagens zijn vandaag de dag vaak te groot voor de manier waarop we ze dagelijks gebruiken. De grootte, het gewicht, het volume en de complexiteit van auto’s zijn stuk voor stuk elementen die het verkeer kunnen belemmeren en die nadelig zijn voor het energieverbruik en zo ook voor de efficiëntie van mobiliteit.
De Microlino biedt een innovatief antwoord op deze vragen. Het gaat om een nieuw type kleine elektrische stadsauto die in de smaak zal vallen bij de voorstanders van een efficiënte, lichte en uitstootvrije stadsmobiliteit. Bestuurders van de Microlino hoeven zich geen zorgen te maken over onzekere weersomstandigheden, want ze zitten comfortabel en droog op hun stoel en hebben een uitstekend zicht. Bovendien zullen ze ook de wendbaarheid van het frame waarderen. Het originele design van de kleine wagen roept een chic en trendy gevoel op, precies zoals de bedenkers van de auto hadden beoogd.
Een aanwinst voor de mobiliteit
D’Ieteren beschouwt de Microlino als dé gelegenheid om zich te wagen aan een nieuw segment in stadsmobiliteit door het gat in de markt (namelijk de mix tussen een auto en een tweewieler) als eerste te dichten. De vraag naar microtransport op vier wielen zal groter worden en de alternatieve mobiliteitsmiddelen zullen zich verder ontwikkelen, zoals in steeds meer steden het geval is.
Denis Gorteman, CEO D’Ieteren Automotive: “Met Micro investeert D’Ieteren verder in vlotte en duurzame mobiliteitsmiddelen, die een aanvulling zijn op de klassieke auto en die kenmerkend zijn voor de bedrijfsgeest die ons bedrijf al sinds zijn oprichting inspireert.We werken ook nog steeds verder aan ons ambitieuze doel om de CO2-uitstoot te beperken in de mobiliteitsoplossingen die we aanbieden.”
Een originele aanpak
Wim, Oliver en Merlin Ouboter, de Zwitserse familie die ook de beroemde Micro Kickscooter-step uitvond, zijn de bedenkers van de Microlino. Deze kleine stadsauto is het resultaat van een innovatieve aanpak: hij is milieuvriendelijker en neemt minder plaats in dan een auto en is tegelijk comfortabeler dan een tweewieler. Hij heeft een nominale capaciteit van 12,5 kW, een kofferinhoud van 230 l (wat overeenkomt met het volume van drie pakken waterflessen bijvoorbeeld) en een rijbereik dat varieert tussen 90 en 230 km. Bovendien is de Microlino het enige voertuig van deze categorie dat over een monocoque-onderstel beschikt. Dit type constructie verbetert de kwaliteit, levensduur en veiligheid ten opzichte van de klassieke buizenframes die meestal worden gebruikt in bijvoorbeeld microcars. De kleine stadsauto wordt gebouwd in de eigen fabriek van het bedrijf in Turijn, Italië.
Met een lengte van 2,5 meter vindt de Microlino bijna overal een plekje om op te laden, wat via een gewoon stopcontact drie tot vier uur duurt (afhankelijk van het type batterij). Dankzij een voertuiggewicht van zo’n 500 kg heeft de kleine elektrische motor helemaal geen moeite met het vervoeren van twee inzittenden en een volgeladen koffer van 230 l en is ook het rijden zelf aangenaam. Deze microauto is een zuivere vorm van mobiliteit die zich opwerpt tegen de huidige trend waarbij veel auto’s te groot zijn.
Online verkoop
De verkoop van het merk zal online gebeuren, zoals dat ook steeds vaker het geval is in de evenementen-, winkel- en reissector of bij gedeelde en geconnecteerde mobiliteit. De Microlino configureren en bestellen op de website is in enkele klikken geklonken.
Vincent Struye, Managing Director Microlino Belgium: “De Microlino valt in de smaak door zijn trendy elektrische kant, zijn sympathieke look en zijn moderne technologie die volledig mee is met de evolutie van de eigentijdse stadsmobiliteit. Onze klanten zijn geconnecteerd. Het is dus alleen maar logisch dat we hun een online service aanbieden, bijvoorbeeld voor de verkoop van onze modellen.”
In België
Terwijl de Microlino op het Autosalon van Brussel in Paleis 11 als Belgische première zal worden voorgesteld naast de andere merken van de invoerder, zullen de eerste exemplaren in de loop van het eerste semester van 2023 aan de Belgische klanten worden geleverd. Klanten die niet tot dan willen wachten, kunnen hun Microlino eind dit jaar al online reserveren.
De basisprijs van de ministadsauto bedraagt zo’n € 14.900. De eerste showroom voor België zal worden gevestigd in de gebouwen van de hoofdzetel van de invoerder, in de Maliestraat te Elsene.
Technische gegevens
Vermogen |
12,5 kW |
|
Maximumsnelheid |
90 km/u |
|
Acceleratie |
5 sec. (0-50 km/u) |
|
Maximumkoppel |
89 Nm |
|
Rijbereik |
91 | 177 | 230 km |
|
Batterij |
6 | 10,5 | 14 kWh |
|
Batterijtype |
Lithium-ion (NMC/NCA) |
|
Oplaadcapaciteit (type 2) |
Batterij van 6 kWh: 1,35 kW |
|
Oplaadtijd (aan een klassiek stopcontact) |
6 kWh: 4 uur |
|
Leeggewicht |
496 kg (6 kWh) |
|
Afmetingen |
Lengte: 2.519 mm |
|
Aantal zitplaatsen |
2 |
|
Volume van de koffer |
230 liter |
|
|
|
|
Categorie |
L7E (vierwielers met motor), rijbewijs B |
|