Gepubliceerd op 5 September 2024 om 11h12
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Dit zijn de twee elementen die volgens een onderzoek de grootste impact zullen hebben op wagenparkbeheer

Meer dan de helft (62%) van de Belgische wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar gebruik te maken van AI, zo blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek ter ere van het 25-jarig bestaan van Webfleet.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de wereldwijd vertrouwde oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, werd uitgevoerd onder 1.800 wagenparkbeheerders in 15 landen om licht te werpen op het huidige en toekomstige landschap van digitalisering van het wagenpark[1]. Uit de bevindingen blijkt dat wagenparkbeheerders van plan zijn hun investeringen in digitale wagenparkoplossingen in de toekomst te verhogen en wijzen op een significante geplande adoptie met betrekking tot AI- en EV-technologieën.

Het volledige rapport van het onderzoek is hier te vinden: https://www.webfleet.com/nl_be/webfleet/lp/fleet-digitisation-report/

“De beweging in de richting van digitale oplossingen, waaronder AI, is een duidelijke indicatie van waar wagenparkbeheer naartoe gaat,” zegt Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions bij Bridgestone Mobility Solutions. “Ons onderzoek bevestigt opnieuw de cruciale rol die digitale wagenparkoplossingen spelen bij het verhogen van de efficiëntie van het wagenpark, het verlagen van de kosten en het verbeteren van de veiligheid van de bestuurder en de voertuigen. Het is duidelijk dat de investeringen in deze technologieën alleen maar blijven toenemen.”

Overgrote meerderheid van wagenparkbeheerders wil meer investeren in digitalisering

91% van de Belgische wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar meer te investeren in digitale oplossingen voor het wagenpark.

  • Volgens bijna de helft van de wagenparkbeheerders (46%) zijn efficiëntieverbeteringen en lagere operationele kosten de belangrijkste redenen om te investeren in digitale oplossingen.
  • 52% van de respondenten noemt verbeterde veiligheid van chauffeurs en voertuigen als belangrijkste reden om te investeren in oplossingen voor wagenparkbeheer.

Naar verwachting gaan AI en EV de grootste impact maken op wagenparkbeheer

AI, machine learning en EV worden gezien als de technologieën die de grootste impact hebben op de toekomst van fleet management.

  • 32% van de Belgische wagenparkbeheerders zegt dat AI en machine learning de komende jaren de grootste impact gaat maken op wagenparkbeheer, gevolgd door elektrische voertuigen (27%).
  • 20% van de wagenparkbeheerders maakt vandaag al gebruik van AI en 42% van hen is van plan om dat de komende vijf jaar te gaan doen. Bijna alle respondenten bevestigen dat AI in de toekomst grote impact maakt op wagenparkbeheer: 61% van hen verwacht dat AI de routeplanning en logistiek zal optimaliseren, 50% dat AI administratieve en compliance-taken gaat automatiseren, terwijl 47% verwacht dat AI gaat bijdragen aan verbeterde voorspellende onderhoudsstrategieën en assetmanagement.
  • Slechts 18% van de wagenparkbeheerders geeft aan bezorgd te zijn over hoe AI hun werkdag gaat veranderen, waarbij de grootste zorgen betrekking hadden op procesintegratie (78%) en de privacy en beveiliging van gegevens (56%).

Wagenparkbeheerders bevestigen dat elektrische voertuigen de toekomst zijn voor commerciële wagenparken en dat het gebruik van EV’s de komende jaren alleen maar toeneemt:

  • 83% van de Belgische wagenparkbeheerders verwacht dat het aantal elektrische en hybride voertuigen in hun wagenpark de komende vijf jaar verandert.
  • De respondenten die zeggen dat de mix van hun voertuigen gaat veranderen, verwachten dat het aantal EV- en hybride voertuigen in hun wagenparken bijna verdubbelt, van 27% nu naar 65% in 2029.
“Kunstmatige intelligentie en elektrische voertuigen zijn factoren die het wagenparkbeheer blijven verbeteren. Bij Webfleet pionieren we met deze technologieën om de adoptie door wagenparken te vergemakkelijken, altijd met een toewijding aan verbeterde veiligheid, duurzaamheid, productiviteit en efficiëntie,” besluit De Vries.
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels