Zijn ze nu helemaal gek geworden bij link2fleet dat ze zo’n voertuig testen? Helemaal niet, want een test met deze G-Klasse 580 met ‘EQ’-technologie – 100% elektrisch dus – is een goede gelegenheid om ons enkele fundamentele dingen af te vragen. Heeft het zin om een elektrische 4×4 als deze aan te bieden, met een enorme batterij van 116 kWh? Is dit echt de toekomst of gewoon een marketingstunt? Moeten constructeurs echt een volledig elektrisch gamma aanbieden? Europa pusht hen om over te schakelen op volledig elektrisch, maar de acceptatie van batterijvoertuigen door particuliere klanten is tot dusver nog te bescheiden, waardoor vrijwel alle constructeurs gedwongen worden om hun plannen bij te sturen en verbrandingsmotoren te blijven ontwikkelen… Allemaal complexe kwesties, zowel vanuit milieuoogpunt als op economisch vlak.
Maar laten we even terugkomen op de feiten: in januari werd de Belgische fiscaliteit ten gunste van elektrische bedrijfswagens als voorbeeld aangehaald door de Europese Commissie. De Arizona-regering wil weliswaar het voordeel voor hybrides verlengen, maar laten we afwachten of die aankondigingen al dan niet worden omgezet in echte decreten… Ondertussen hebben bedrijven (inclusief kmo’s en zelfstandigen), als ze de mogelijkheid hebben, er nog steeds alle belang bij om 100% elektrische voertuigen te kiezen. Vandaar deze test, die, toegegeven, een beetje apart is.