Gepubliceerd op 12 February 2025 om 09h42
Door Maxime Pasture

Dreamcar fleettest– Mercedes G 580 EQ: wie had dat ooit gedacht…?

Als iemand ons ooit had verteld dat een legendarische terreinwagen als de Mercedes G-Klasse 100% fiscaal aftrekbaar zou zijn, dan hadden we hem niet geloofd. En toch… brengen we u vandaag een test van deze volledig elektrische ‘Geländewagen’, met een revolutionaire functie.

Zijn ze nu helemaal gek geworden bij link2fleet dat ze zo’n voertuig testen? Helemaal niet, want een test met deze G-Klasse 580 met ‘EQ’-technologie – 100% elektrisch dus – is een goede gelegenheid om ons enkele fundamentele dingen af te vragen. Heeft het zin om een elektrische 4×4 als deze aan te bieden, met een enorme batterij van 116 kWh? Is dit echt de toekomst of gewoon een marketingstunt? Moeten constructeurs echt een volledig elektrisch gamma aanbieden? Europa pusht hen om over te schakelen op volledig elektrisch, maar de acceptatie van batterijvoertuigen door particuliere klanten is tot dusver nog te bescheiden, waardoor vrijwel alle constructeurs gedwongen worden om hun plannen bij te sturen en verbrandingsmotoren te blijven ontwikkelen… Allemaal complexe kwesties, zowel vanuit milieuoogpunt als op economisch vlak.

Maar laten we even terugkomen op de feiten: in januari werd de Belgische fiscaliteit ten gunste van elektrische bedrijfswagens als voorbeeld aangehaald door de Europese Commissie. De Arizona-regering wil weliswaar het voordeel voor hybrides verlengen, maar laten we afwachten of die aankondigingen al dan niet worden omgezet in echte decreten… Ondertussen hebben bedrijven (inclusief kmo’s en zelfstandigen), als ze de mogelijkheid hebben, er nog steeds alle belang bij om 100% elektrische voertuigen te kiezen. Vandaar deze test, die, toegegeven, een beetje apart is.

De revolutie die “G-Turn” heet

De G-Klasse is nog altijd verkrijgbaar met een diesel- of een benzinemotor met 6 of 8 cilinders. Maar deze elektrische versie is niet alleen voor CEO’s of zelfstandigen die goed hun kost verdienen. De G 580 EQ is ook bedoeld voor liefhebbers van extreem offroaden. Waarom? Omdat de G 580 EQ met zijn vier elektromotoren (één per wiel) om zijn eigen as kan draaien wanneer hij stilstaat! Ongezien, behalve bij tanks… Deze functie heet “G-Turn”. Met een tweede functie kan hij ook 90° draaien om uit gevaarlijke situaties te geraken. Zonder de elektromotoren zou het ingewikkeld zijn geweest om dit soort staaltjes te realiseren…

Grommende G

Nog een bijzonder kenmerk van deze versie op batterijen is de “G-Roar”. Het gaat om een kunstmatig geluid dat hoorbaar is tijdens het rijden, bij het in- en uitstappen of tijdens het opladen. Dit ‘grommende’ geluid is erg amusant, een beetje zoals een vliegende schotel dat is. Gelukkig kan het worden uitgeschakeld.

Voor de rest zal het interieur vertrouwd zijn voor de vaste klanten van Mercedes. Aan ruimte op de achterbank geen gebrek. Maar door de zeer hoge zit – de G is 1,99 m hoog – zul je de jongsten misschien moeten helpen met instappen en kies je in elk geval best voor de optionele treeplank.

Als optie kun je kiezen tussen een echt reservewiel of dit opbergvak voor de oplaadkabel.
Als optie kun je kiezen tussen een echt reservewiel of dit opbergvak voor de oplaadkabel.

Opgelet voor het verbruik

Er zijn 5 verschillende rijmodi: Comfort, Sport, Rock, Trail en Individual. Daarbovenop zijn er 5 standen voor de energierecuperatie, van vrijloop tot maximale recuperatie. Het zal u niet verbazen dat deze ‘baksteen’ met zijn 3 ton een lichte neiging tot overhellen heeft in bochten. Maar niet zo buitenproportioneel als zijn afmetingen! Met andere woorden, het rijgedrag is indrukwekkend, met geruststellende remen. In de Sport-modus wordt alles nog rigoureuzer. Met 587 pk en een duivels koppel van 1.164 Nm wordt het sprintje van 0 tot 100 km/u afgehaspeld in minder dan 5 seconden! Je voelt je dus altijd op je gemak, ongeacht de omstandigheden.

De keerzijde van de medaille is, zoals te verwachten, het stroomverbruik! Op de snelweg is het moeilijk om onder de… 40 kWh/100 km te blijven. En in of rond de stad moet je wel heel lichtvoetig zijn om ook maar in de buurt te komen van het verbruik dat wordt opgegeven voor een actieradius van meer dan 400 km. Tijdens onze testrit legden we 290 km af in plaats van de geclaimde 434 km. Maar de V8-biturbobenzineversie 63 AMG verbruikt ook enorm veel: rond de 20 liter per 100 km in de praktijk, wat in zijn geval toch nog een reëel rijbereik van bijna 500 km betekent, dankzij zijn brandstoftank van 100 liter. Moeten we ons dan beledigd voelen door het verbruik van de G 580 EQ? Dat laten we aan u over…

Zijn enige grote tekortkoming is dat hij ondanks zijn uitzonderlijke capaciteiten niet gehomologeerd is om te slepen. Dat kan voor sommige potentiële klanten een struikelblok zijn. Maar in Monaco of in een lage-emissiezone paraderen is geen probleem!

De G 580 EQ kan snelladen tot 200 kW en zo in 32 minuten het niveau van zijn batterij van 10 tot 80% brengen, of 170 km rijbereik recupereren in 15 minuten.

Fleetbalans

Met een huurprijs van ongeveer 2.630 euro voor een contract van 48 maanden en 80.000 km ligt deze Mercedes G 580 EQ natuurlijk niet binnen het bereik van alle professionals. Maar zijn prijzen liggen tussen die van de ‘instap’benzineversie (G 500) en de exuberante G 63 AMG. Tenminste, voor de basisversie, want onze ‘Edition One’-testauto kwam in de buurt van 200.000 euro inclusief BTW. Moeten we het echt over de TCO hebben?

Tot slot, is hij coherent? Daar laten we eenieder zelf over oordelen, maar zijn actieradius en stroomverbruik zijn niet totaal belachelijk in vergelijking met de krachtigste benzineversie. En hoewel ze waarschijnlijk maar weinig gebruikt zal worden, is de ‘G-Turn’-functie een echte revolutie, die de voordelen van elektrische technologie aantoont…

Technische fiche Mercedes G 580 EQ (432 kW / 587 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Aandrijving elektrisch
Vermogen 432 kW / 587 pk
Maximukoppel 1.164 Nm
Leeggewicht 3.010 kg
Koffervolume 620-1.990 l
Rijbereik 434 km
Gemiddeld verbruik WLTP 30,3 kWh/100 km
Gemiddeld verbruik test 37,7 kWh/100 km
Co2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Batterijcapaciteit 116 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 122.700
Basisprijs incl. btw € 148.467
Fiscaal vermogen 4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29/61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 100 %
Bruto VAA gebruiker € 386,03/maand
Verworpen uitgaven  € 38,60/maand
Co2-bijdrage  € 44,02/maand
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels